عنوان | ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سرمایه روانشناختی در نوجوانان تیزهوش دختر و پسر |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 72-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان تفاوت جنسی روانسنجی تیزهوش تحلیل عاملی تحلیل عاملی تأییدی سرمایه روانشناختی ویژگیهای روانسنجی تیزهوشی تحلیل عاملی تأییدی چند گروهی پسران نوجوان دختران تیزهوش پسران تیزهوش پرسشنامه سرمایه روانشناختی روانشناسی تیزهوشی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لوتانز، آولیو، آوی و نورمن، 2007) در بین نوجوانان تیزهوش دختر و پسر انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 366 نوجوان (182 پسر و 186 دختر) به پرسشنامة سرمایة روانشناختی، پرسشنامة سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (صالحزاده، شکری و فتحآبادی، 1396الف)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی مدرسه (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی شامل خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز، تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامة سرمایة روانشناختی را در نوجوانان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین سرمایه روانشناختی با رفتارهای سبک زندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به طور تجربی از روایی ملاکی پرسشنامه سرمایه روانشناختی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای خودکارآمدی، امید، تابآوری و خوشبینی به ترتیب برابر با 87/0، 86/0، 86/0 و 80/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی پرسشنامة سرمایة روانشناختی برای سنجش سازة سرمایة روانشناختی در نوجوانان تیزهوش دختر و پسر، ابزاری روا و پایا بود. |
کد مقاله | 42101 |
تعداد بازدید | 130 |
|