عنوان | تدوین مدل والدگری ازدواج |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 49-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج مطالعه کیفی والدگری متخصصان خانواده مدل والدگری ازدواج متخصصان ازدواج |
چکیده |
مقدمه: والدین مسوولیت اصلی تربیت کودکان را برعهده دارند. تاثیری که والدین بر فرزندان میگذارند، گاهی آشکار و گاهی کاملا نامحسوس است. این تاثیرات تحت عنوان والدگری قابل بررسی است. برای والدگری نقشهای مختلفی مطرح شده که یکی از مهمترین آنها آماده کردن فرزندان برای ازدواج است. این پژوهش با هدف تدوین مدلی برای والدگری ازدواج انجام شد. روش: این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تلفیقی و استفاده از مطالعات اسنادی، روش دلفی فازی و مطالعات میدانی بهصورت مصاحبه انجام شده است که درآن سی مصاحبه نیمهساختاریافته جهت گردآوری اطلاعات انجام شده است. شش متخصص خانواده و ازدواج با روش نمونهگیری قضاوتی، شانزده نفر زن و شوهر، نیمی از آنها با نارضایتی زناشویی و نیمی دیگر با رضایت زناشویی و همچنین هشت نفر از والدین آنها به روش قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. برای بررسی محتوای مصاحبههای صورت گرفته، مفهومسازی و استخراج مقولهها از روش استراس و کوربین استفاده شد. نتایج: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که چهارده شاخص هویت جنسیتی، آموزش جنسی، نگرش به جنس مخالف، تصویرسازی از بدن، هوش هیجانی، فرزندپروری، استقلال، مهارت حل مشکل، مهارت ارتباطی، سرمایه اجتماعی (درون و بیرون خانوادگی)، سلسله مراتب، مرزبندی در روابط، هویت فرهنگی و هوش اخلاقی که در پنج دسته عوامل آموزشی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی دستهبندی شدند نقش مهمی در والدگری ازدواج ایفا میکنند. بحث و نتیجهگیری: اطلاع از معیارها و شاخصهای والدگری ازدواج میتواند به والدین، زوجین و درمانگران خانواده کمک کند که از آنچه رفتارها و روشهای کارآمد و مناسب در راستای والدگری ازدواج است آگاهتر شوند و در نتیجه از این معیارها برای زندگی مشترک و ازدواج موفقتر و رضایتبخش تر استفاده نمایند. |
کد مقاله | 42097 |
تعداد بازدید | 152 |
|