• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر مدیریت تعارضات بین فردی و راهبردهای مسئله گشایی در میان زنان دارای مشکلات زناشویی
تعداد صفحات 23
نویسنده فاطمه شیرمحمدی - طاهره الهی - لقمان ابراهیمی
مشخصات نشریه  روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 58
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 271-249
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات زناشویی  تنظیم هیجانی  خودکنترلی  مدیریت تعارض  قزوین (شهرستان)  شیوه‌های حل تعارض  کنترل هیجانی  سبک حل مسئله  سبک‌های اداره تعارض بین فردی  تعارض زناشویی  تعارضات بین فردی  آموزش تنظیم هیجان  خودکنترلی هیجانی  راهبردهای مسئله گشایی  
چکیده هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی خودکنترلی ‌هیجانی بر مدیریت تعارضات بین ­فردی و راهبردهای مسئله­ گشایی زنان دارای مشکلات زناشویی بود. روش: ­­­پژوهش حاضر از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون ـ پس­ آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش را 300 نفر از مادران دانش ­آموزان ناحیه 1 شهر قزوین تشکیل دادند که 34 نفر با توجه به کسب نمرۀ بالا در پرسشنامۀ تعارض زناشویی (MCQ) و نمرۀ پایین در مقیاس خودکنترلی‌ هیجانی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی همگن و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( 17 n = ) و کنترل ( 17 n = ) قرار گرفتند. گروه آزمایش بر اساس پروتکل تنظیم هیجان گروس در 8 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده­ ها از طریق پرسشنامه ­های سبک ­های مدیریت تعارضات بین ­فردی (ROCI- ‌II) و راهبردهای مسئله­ گشایی (PSS) جمع ­آوری و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندگانه (MANCOVA) تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرات پیش آزمون، تفاوت گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون سبک های حل تعارض به غیر از سبک حل تعارض ملزم شده در سطح ( 05/0 p < ) و در سبک های حل مسیله در سطح ( 01/0 p < ) معنادار بود. نتایج مربوط به تاثیر خودکنترلی هیجانی بر سبک های حل تعارض و شیوه های حل مسیله در بررسی های مربوط به پیگیری همچنان برقرار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی هیجانی بر استفاده از روش های کارآمدتر مدیریت تعارض تاثیرگذار است و همچنین منجر به استفاده از سبک حل مسیله سازنده در مواجه با تعارضات می شود.

کد مقاله 42081
تعداد بازدید 125

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397