عنوان
|
اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر مدیریت تعارضات بین فردی و راهبردهای مسئله گشایی در میان زنان دارای مشکلات زناشویی |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
فاطمه شیرمحمدی - طاهره الهی - لقمان ابراهیمی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
271-249 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات زناشویی تنظیم هیجانی خودکنترلی مدیریت تعارض قزوین (شهرستان) شیوههای حل تعارض کنترل هیجانی سبک حل مسئله سبکهای اداره تعارض بین فردی تعارض زناشویی تعارضات بین فردی آموزش تنظیم هیجان خودکنترلی هیجانی راهبردهای مسئله گشایی
|
چکیده
|
هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی خودکنترلی هیجانی بر مدیریت تعارضات بین فردی و راهبردهای مسئله گشایی زنان دارای مشکلات زناشویی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش را 300 نفر از مادران دانش آموزان ناحیه 1 شهر قزوین تشکیل دادند که 34 نفر با توجه به کسب نمرۀ بالا در پرسشنامۀ تعارض زناشویی (MCQ) و نمرۀ پایین در مقیاس خودکنترلی هیجانی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی همگن و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ( 17 n = ) و کنترل ( 17 n = ) قرار گرفتند. گروه آزمایش بر اساس پروتکل تنظیم هیجان گروس در 8 جلسه 75 دقیقه ای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده ها از طریق پرسشنامه های سبک های مدیریت تعارضات بین فردی (ROCI- II) و راهبردهای مسئله گشایی (PSS) جمع آوری و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندگانه (MANCOVA) تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که با کنترل نمرات پیش آزمون، تفاوت گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون سبک های حل تعارض به غیر از سبک حل تعارض ملزم شده در سطح ( 05/0 p < ) و در سبک های حل مسیله در سطح ( 01/0 p < ) معنادار بود. نتایج مربوط به تاثیر خودکنترلی هیجانی بر سبک های حل تعارض و شیوه های حل مسیله در بررسی های مربوط به پیگیری همچنان برقرار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی هیجانی بر استفاده از روش های کارآمدتر مدیریت تعارض تاثیرگذار است و همچنین منجر به استفاده از سبک حل مسیله سازنده در مواجه با تعارضات می شود.
|