عنوان
|
اثر ادراک از روابط والدینی، رابطه معلم دانشآموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی |
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
الهه حجازی موغاری - فهیمه عباسی |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
205-179 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط والدین جهتگیری هدف جهتگیری هدف دانشآموزان دانشآموزان دبیرستانی سرزندگی تحصیلی جهتگیری هدف فردی ارتباط معلم دانشآموز ادراک از روابط والدینی ادراک از رابطه معلم دانشآموز بهترین اهداف شخصی
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون اثر ادراک از روابط والدینی، ادراک از رابطة معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی صورت گرفت. روش: ۶۰۰ دانشآموز دورة متوسطه پرسشنامههای بهترین اهداف شخصی مارتین (2006)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (۱۳۹۱)، ادراک از روابط والدینی گرونیک و همکاران (1997) و پرسشنامة معلم به عنوان بافت اجتماعی بیلمونت و همکاران (1992) را پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری چندسطحی (MSEM) استفاده شد. یافتهها: در سطح بینگروهی ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز به طور مثبت قادر به پیشبینی بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بودند که به نوبۀ خود بهترین اهداف شخصی به طور مثبت به سرزندگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین اثر غیرمستقیم بینخوشهای ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز معنادار بدست آمد. اثر مستقیم بین کلاسی ادراک از روابط والدین بر سرزندگی تحصیلی معنادار ولی این اثر برای ادراک از رابطه معلم- دانشآموز غیرمعنادار بدست آمد و حاکی از آن است که بهترین اهداف شخصی دانشآموزان به طور کامل رابطۀ بین کلاسی ادراک از رابطه معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی را میانجیگری میکند. 19/27 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی در سطح دانشآموز توسط متغیر سطح فردی و 67/78 درصد از واریانس آن در سطح کلاس توسط متغیر بافتی تبیین شد. نتیجهگیری: هدایت دانش آموزان به سوی جهت گیری هدفی بهترین اهداف شخصی توسط معلمان و ایجاد جو حمایتی در خانواده توسط والدین می تواند سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را ارتقا بخشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون اثر ادراک از روابط والدینی، ادراک از رابطة معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی صورت گرفت. روش: ۶۰۰ دانشآموز دورة متوسطه پرسشنامههای بهترین اهداف شخصی مارتین (2006)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (۱۳۹۱)، ادراک از روابط والدینی گرونیک و همکاران (1997) و پرسشنامة معلم به عنوان بافت اجتماعی بیلمونت و همکاران (1992) را پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری چندسطحی (MSEM) استفاده شد. یافتهها: در سطح بینگروهی ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز به طور مثبت قادر به پیشبینی بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بودند که به نوبۀ خود بهترین اهداف شخصی به طور مثبت به سرزندگی تحصیلی مرتبط بود. همچنین اثر غیرمستقیم بینخوشهای ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطۀ معلم- دانشآموز معنادار بدست آمد. اثر مستقیم بین کلاسی ادراک از روابط والدین بر سرزندگی تحصیلی معنادار ولی این اثر برای ادراک از رابطه معلم- دانشآموز غیرمعنادار بدست آمد و حاکی از آن است که بهترین اهداف شخصی دانشآموزان به طور کامل رابطۀ بین کلاسی ادراک از رابطه معلم- دانشآموز با سرزندگی تحصیلی را میانجیگری میکند. 19/27 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی در سطح دانشآموز توسط متغیر سطح فردی و 67/78 درصد از واریانس آن در سطح کلاس توسط متغیر بافتی تبیین شد. نتیجهگیری: هدایت دانش آموزان به سوی جهت گیری هدفی بهترین اهداف شخصی توسط معلمان و ایجاد جو حمایتی در خانواده توسط والدین می تواند سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را ارتقا بخشد.
|