• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ساخت و اعتباریابی مقیاس خودگزارشی خشونت در زنان ایرانی
تعداد صفحات 9
نویسنده شهرزاد سنجری - علی کمالی - آزیتا امیرفخرایی - محمدرضا محمدی سلیمانی - عشرت کریمی افشار
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1400
محدوده صفحات 189-181
زبان انگلیسی
کلید واژه خشونت  زن ایرانی  خشونت جنسی  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  ایران  مقیاس  خشونت جنسی در خانواده  اعتباریابی  خشونت علیه زنان در ایران  خشونت جنسی علیه زنان  جیرفت (شهرستان)  زنان خشونت دیده  تهیه مقیاس  مقیاس خشونت  
چکیده مقدمه: بررسی خشونت جنسی در مورد زنان ایرانی، نیازمند مقیاس معتبر است که در ایران چنین مقیاسی وجود ندارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس خشونت در زنان ایرانی است.
روش کار: روش اجرای این پژوهش از نوع کیفی و کمی است، جامعه آماری شامل کلیه زنان شهر جیرفت بود که در بخش کیفی به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از طریق مصاحبه با زنان دچار خشونت و مرور منابع اطلاعت جمع ­­آوری گردید و در بخش کمی تعداد نمونه‌ها به تعداد 100 نفر برای بخش روایی پیش‌بین و 301 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. این نمونه‌ها به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بر اساس بخش کیفی و خشونت خانگی سازمان بهداشت جهانی بود. برای بررسی روایی مقیاس از روش‌های روایی محتوا، همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس به ‌وسیله روش‌های همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه خشونت با 18 آیتم از چهار عامل تشکیل‌شده و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز مدل چهار عاملی را تائید کرد.
نتیجه‌گیری: از پرسشنامه خودگزارشی خشونت در زنان ایرانی می‌توان برای ارزیابی خشونت در زنان استفاده کرد.

کد مقاله 42075
تعداد بازدید 99

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397