عنوان
|
مطالعه مقوله عدم شکلگیری گفتگو در میان همسران در زندگی مشترک (مورد مطالعه: کارکنان وزارت آموزش و پرورش تهران) |
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
زهره طاها - حسین ابوالحسن تنهایی - مصطفی ازکیا |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد شماره 4 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
کلید واژه
|
زندگی مشترک روابط زوجین تهران گفتگوی زوجین گفتگو نظریه کنش متقابل نمادین گراندد تئوری گفتگو در خانواده عدم شکلگیری گفتگو کارکنان وزارت آموزش و پرورش
|
چکیده
|
روابط میان همسران در جریان کنشهای روزمرهی ایشان شکل میگیرد و همین کنشها است که به زندگی خانوادگی آنها معنا میبخشد. به منظور درک چگونگی کنش میان همسران با بهرهگیری از روش کیفی گراندد تئوری و تکنیک مصاحبه عمیق و با روش نمونهگیری هدفمند به بررسی کنش در میان همسرانی که یکی از آنها کارمند وزارت آموزش و پرورش میباشند، پرداختیم. پس از کدگذاری ۱۴ مصاحبه با زوجین به اشباع نظری دست یافتیم. بر اساس یافتههای پژوهش و استنباط نظری محقق، شرایط علی شامل: احساس ناتوانی یا نگرانی در بیان مسائل، احساسات و انتظارات، خودمحوری، عدم تشخیص موقعیت مناسب برای گفتگو، عدم رویکرد مشارکتجویانه و احترام نگذاشتن به نظر دیگری، نابرابری جنسیتی، فقدان مهارت چگونگی گفتگو کردن و نیز شرایط مداخلهگر چون: یکسان انگاری خانوادهها در زمینهی گفتگو، تأثیرات مسائل بوجود آمده در گذشته، تکرار مسائل گذشته؛ سبب عدم شکلگیری گفتگو در میان همسران میشود. در زمینههایی که گفتگو شکل نمیگیرد، همسران راهبردهایی چون: مشورت نکردن، مشاجره، پرخاشگری نسبت به کودکان و سکوت کردن را اتخاذ میکنند که منجر به احساس فشار روحی و روانی، اتخاذ روشهای متفاوت تربیتی نسبت به فرزندان، درگیری ذهنی ، عدم توافق در زمینههای مختلف، طولانی شدن زمان شناخت، احساس درک نشدن میشود.
|