عنوان | طراحی مدل گرایش زنان به ورزش همگانی با تأکید بر نقش رسانه جمعی |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دراسات فی العلوم الانسانیه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 123-93 |
زبان | عربی |
کلید واژه | تلویزیون اینترنت تبلیغات ورزش زنان مجلات تهران ورزشهای همگانی تأثیر رسانه رادیو زنان شهر تهران رسانههای جمعی اطلاعرسانی گرایش زنان گرایش به ورزش طراحی مدل مدیریت شخصی بر بدن |
چکیده |
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي و اهميت آن در سطح ملي، در اين زمينه پژوهش حاضر درصدد برآمده تا نقش رسانه هاي جمعي (راديو، تلوبزيون، مجلات و اينترنت) را در گرايش زنان شهر تهران به ورزش همگاني، مورد بررسي قرار دهد. روش پژوهش پيمايش و تكنيك گردآوري اطلاعات پرسشنامه مي باشد. از جامعه آماري زنان شهر تهران 384 نفر به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي كه در پارك ها و باشگاه هاي مناطق مختلف تهران مشغول به ورزش همگاني بودند انتخاب شده اند. روش اصلي در تحليل داده ها پيرسون و مدل سازي معادله ساختاري و تحليل عاملي با نرم افزارهاي Spss و Amos است. در اين پژوهش به منظور تبيين موضوع مورد بررسي در چارچوب نظري تحقيق، نظريات گيدنز، بودريلار و نظريه برجسته سازي مورد استفاده بوده است. نتايح تحقيق نشان داد بين متغيرهاي (سن، سطح توسعه منطقه مسكوني، درآمد) و گرايش زنان به ورزش همگاني رابطه وجود داشته اما بين (مقطع تحصيلي، دسترسي به امكانات ورزشي) رابطه وجود نداشته است. همچنين نتايج نشان داد كه بين ابعاد كاركرد رسانه (آموزش، اطلاع رساني و تبليغات، مديريت شخصي بر بدن) و گرايش به ورزش همگاني رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد، كه در اين ميان اطلاع رساني و تبليغات بيشترين ضريب همبستگي 471 ./ درصد و بعد مديريت شخصي بر بدن 177 ./ درصد كمترين ضريب همبستگي را دارا بود. |
کد مقاله | 42018 |
تعداد بازدید | 152 |
|