• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان حکم انجماد گامت در فقه امامیه
تعداد صفحات 11
نویسنده بهنام  قنبرپور - ابوالقاسم نقیبی
مشخصات نشریه  فقه پزشکی سال 12 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1399
کلید واژه آراء فقها  احکام شرعی  فقهای امامیه  فقه امامیه  گامت  دیدگاه فقها  دیدگاه فقهی  انجماد تخمک  انجماد گامت  انجماد  فتوای فقیهان  فقهای معاصر  انجماد اسپرم  
چکیده زمینه و هدف: تاخیر فرزندآوری در سن مناسب باروری، اخلال در روند رشد جمعیت جامعه را فراهم می‌آورد و در برخی موارد نیز خانواده‌ها را از داشتن فرزند کافی محروم می‌سازد. یکی از راهکارهای خروج از این چالش، استفاده از فناوری انجماد گامت در عنفوان جوانی و سلامتی است، به این صورت که اسپرم زوج و تخمک زن را در فضای آزمایشگاه منجمد نموده و آنها را در شرایط خاصی نگهداری می‌کنند تا در زمان مقتضی بتوانند از آن‌ها استفاده نمایند. اما اینکه چه حکمی به دستاورد نوین علم پزشکی در انجماد گامت، تعلق می‌گیرد، سوالی است که پژوهش حاضر در راستای یافتن پاسخ آن انجام شده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته است و روش گردآوری اطلاعات که بر اساس روش کتابخانه‏ ای به صورت مطالعه کتب، مقالات، متون علمی و جستجو در منابع موجود در اینترنت می‌باشد در صدد پاسخ به این پرسش است که حکم شرعی انجماد گامت از منظر فقیهان چیست و چه ثمرات عملی و عقلایی در فرآیند باروری بر اساس آن مترتب است؟
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل، بیانگر آن است که حکم انجماد گامت مورد اختلاف فقیهان معاصر است، برخی هرگونه روش فرزندآوری از طرق غیر طبیعی را خلاف مذاق شریعت و تغییر در خلقت الهی تلقی می‌کنند و عده‌ای دیگر با استفاده از اصل اباحه و صحت، اصل وجوب مداوا و درمان، عروض عناوین ثانوی چون ضرورت و نفی عسر و حرج توجیه‌پذیر می‌دانند، مشروط بر آنکه حین روند اخذ و تلقیح گامت‌های متقاضیان با یکدیگر از مقدمات حرام اجتناب شود و علقه زوجیت فراهم باشد.

کد مقاله 42006
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397