عنوان | بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 17 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 126-119 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودکنترلی ویژگیهای فردی اصفهان زوجین شهر اصفهان زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره پیش از ازدواج پنج عامل شخصیت زوجین داوطلب ازدواج انیاگرام خودکنترلی اولیه خودکنترلی بازدارنده خودکنترلی کل |
چکیده |
مقدمه: ویژگیهای شخصیتی، نقش برجستهای در نحوه تعاملات بین فردی به ویژه ازدواج دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط ویژگیهای شخصیتی با یکی از مهمترین ویژگیهای فردی یعنی خودکنترلی در چارچوب مدل انیاگرام انجام گردید. انیاگرام نظریهای است که 9 تیپ اصلی شخصیت و الگوهای احساسی، ادراکی و رفتاری خاص آن را توصیف میکند. تحلیل ارتباط خودکنترلی با صفات شخصیتی زوجین، میتواند منجر به تصمیمگیری آگاهانهتر و پیشگیری از جدایی ناشی از انتخابهای سطحی شود. روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را ﮐﻠﯿﻪ زوﺟﯿﻦ در مرحله پیش از ازدواج ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه به 5 مرکز مشاوره شهر اصفهان تشکیل داد که از میان آنها، 30 زوج به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره قرار گرفتند. ﮔﺮوه آزﻣﺎیش، آموزش انیاگرام را به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمود. پرسشنامه خودکنترلی Tangney در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون (با فاصله 45 روز) تکمیل گردید. دادهها در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش انیاگرام بر خودکنترلی اولیه (01/0 > P ، 36/0 = F )، خودکنترلی بازدارنده (01/0 > P ، 70/73 = F ) و خودکنترلی کل (01/0 > P ، 51/21 = F ) متقاضیان مؤثر بوده است. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میتواند جهت توانمندسازی متقاضیان ازدواج که شناختی از ویژگیهای شخصیتی خود ندارند، مؤثر واقع شود. همچنین، آگاهی از روش ابراز هیجانات هر تیپ شخصیتی بر خودکنترلی زوجین تأثیر دارد. |
کد مقاله | 42002 |
تعداد بازدید | 140 |
|