عنوان
|
اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مؤلفههای سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
فرزانه معتمدی شارک - احمد بهپژوه - محسن شکوهی یکتا - غلامعلی افروز - باقر غباری بناب |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 1 پیاپی 83 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
92-79 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان هوش هیجانی نوجوانان تهرانی سازگاری اجتماعی تهران اختلالات رفتاری خانواده تک والد مشکلات رفتاری هیجانی سازگاری اجتماعی نوجوانان مشکلات رفتاری دختران نوجوانان تک والد آموزش هوش هیجانی اختلالات هیجانی تک والدینی دختران تک والد
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تکوالدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمرۀ طرحهای شبه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر 13 تا 16 دارای مشکلات هیجانی و رفتاری شهر تهران سال تحصیلی 93-1392 که دارای خانوادههای تکوالدی بودند. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از آنها که با افت آزمودنیها، 11 آزمودنی در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. برنامۀ آموزشی در ده جلسۀ دو ساعته و به روش کارگاهی ارائه شد. در این پژوهش پرسشنامۀ نیازسنجی، فهرست بررسی رفتار کودک و فرم خودسنجی نوجوانان (Achenbach & Rascula, 2001) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامۀ شخصیتی کالیفرنیا (Tiegs, Clark &Thrope, 1941) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بر اثر برنامۀ آموزش هوش هیجانی، سازگاری اجتماعی آزمودنیها افزایش یافته و اثربخشی برنامه تا مرحلۀ پیگیری نیز پایدار بوده است (01/0 > P). شرکت در این دورۀ آموزشی، به افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان تکوالدی دارای مشکلات رفتاری و عاطفی منجر شده است؛ بنابراین آموزش مهارتهای هوش هیجانی بهعنوان مهارتهای زیربنایی سلامت روان رویکردی تأثیرگذار در افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان است.
|