عنوان
|
مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد کودک با درمان تعامل والد کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
شیوا عدلخواه - سالار فرامرزی - اصغر آقایی جوشقانی |
مشخصات نشریه
|
دستاوردهای روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 28 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
48-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری اجتماعی مهارت ارتباطی اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه درمان تعامل والد کودک سازگاری اجتماعی کودکان
|
چکیده
|
ضعف در مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از مشکلات ثانویه نقصتوجه/ بیشفعالی است که توجه به این مشکلات برای بهبود زندگی اجتماعی کودکان مبتلا حائز اهمیت است؛ این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ٦ تا ١٢ سال، به روش نیمهتجربی با طرح تکآزمودنی انجام شد. در این پژوهش 12 بار اندازهگیری (4 بار بهعنوان خط پایه، 4 بار طی درمان و 4 بار در مرحلهی پیگیری) به عمل آمد. از مادران دارای کودک 6 تا 12 سال مبتلا به به نقصتوجه/بیشفعالی شهر اصفهان به همراه کودکانشان، 6 مادر-کودک (12 نفر) شیوه هدفمند انتخاب و تصادفاً در دو گروه درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعاملی والد-کودک جایگزین شدند. سپس 11 جلسه درمان ارتباطی والد-کودک برای گروه اول و 12 جلسه درمان تعامل والد-کودک برای گروه دوم اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند (1935) بود. نتایج نشان داد درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به نقصتوجه/بیشفعالی تاثیر داشتهاند (05/0 > p)؛ لیکن تنها درمان ارتباطی والد-کودک بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی تاثیرات پایدار داشته است. بنابراین درمان ارتباطی والد-کودک نسبت به درمان تعامل والد-کودک نقش موثرتری در بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ایفا کند.
|