عنوان | مقایسه تأثیر آموزش تربیت جنسی با دو روش بسته آموزشی و بحث گروهی بر آگاهی مادران کودکان خردسال |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 22 شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 347-339 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت جنسی آموزش جنسی کودک خردسال بسته آموزشی بحث گروهی البرز (استان) آگاهی مادران آگاهی والدین آموزش تربیت جنسی تربیت جنسی کودکان |
چکیده |
زمینه و هدف: آگاهی والدین به ویژه مادران بیشترین نقش را در تربیت رفتارهای جنسی سالم کودک در سنین خردسالی دارد. هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر آموزش تربیت جنسی با دو روش بسته آموزشی و بحث گروهی بر آگاهی مادران کودکان خردسال مهدهای کودک منتخب مرکز استان البرز بود. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل و بعد با سه گروه (گروه های آموزش با بسته آموزشی، آموزش با بحث گروهی و گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک 3 تا 6 سال در مهدهای کودک منتخب مرکز استان البرز طی سال های 98 و 99 بود که از بین آنها تعداد 99 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که بعد از ریزش 9 نفر، تعداد نمونه به 90 نفر رسید که در سه گروه 30 نفری قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه آگاهی مادران از تربیت جنسی کودکان خردسال مبردی و همکاران (1396) انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های تی زوجی و کـای- دو) و نرم افزار SPSS-19 استفاده شد. یافته ها: در گروه بسته آموزشی، میانگین نمره آگاهی مادران قبل از آموزش 28/63 و بعد از آموزش 30/87 و در گروه بحث گروهی، میانگین نمرات به ترتیب 30/63 و 34/17 بود. مقایسه گروه ها نشان داد که در گروه بحث گروهی، افزایش آگاهی بیشتری نسبت به گروه بسته آموزشی و کنترل اتفاق افتاده و گروه بسته آموزشی افزایش آگاهی بیشتری نسبت به گروه کنترل داشت (0/05 > p). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش با بحث گروهی نسبت به بسته آموزشی در جهت افزایش میزان آگاهی مادران دارای کودک خردسال در زمینه تربیت جنسی موثرتر است. لذا، توصیه میشود در آموزش جنسی کودکان از این روش ها و بخصوص روش بحث گروهی استفاده گردد. |
کد مقاله | 41959 |
تعداد بازدید | 146 |
|