• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه کارکرد خانواده با میزان بار مراقبتی تجربه شده والدین دارای کودک مبتلا به اختلال ADHD
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا کرد - بهمن دشت بزرگی - فروغ ریاحی - محمود لطیفی
مشخصات نشریه  پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 4
تاریخ انتشار تابستان - 1400
محدوده صفحات 83-74
زبان فارسی
کلید واژه اختلالات روان پزشکی  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  تجارب والدین  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  کارکرد خانواده  بار مراقبتی  
چکیده مقدمه: اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است. تاثیر اختلال کودکان بر روی سلامت روان خانواده ها کاملا بارز و مشخص است. هدف از این مطالعه، تعیین رابطه بین کارکرد خانواده و بار مراقبتی والدین دارای کودک مبتلا به بیش فعالی بوده است.
روش: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی، جامعه پژوهش عبارت بود از خانواده­ های دارای فرزند مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با فرزند آنها که به درمانگاه تخصصی روانپزشکی کودک مراجعه می کردند. از میان آنها 30 خانواده بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده و پرسشنامه بار مراقبتی زریت بود.
یافته ها: از میان کودکان مورد مطالعه، 21 نفر پسر (70 درصد) و 9 نفر دختر (30 درصد) بودند. 3/93 % درصد (28 کودک) اختلال بیش فعالی را در حد شدید تجربه می کردند. 80/1 درصد خانواده ها (24 خانواده) عملکرد ناسالم داشت و 47/2 درصد (14 خانواده) بار مراقبتی شدیدی را تجربه می کردند. بین کارکرد کلی خانواده و میزان بار مراقبتی تجربه شده توسط آنها رابطه معنی دار مشاهده شد (0/0001 = P).
نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه بین کارکرد خانواده و بار مراقبتی والدین کودک مبتلا به بیش فعالی، می بایستی با شناخت عوامل موثر بر کارکرد خانواده و کمک به عملکرد بهتر خانواده در کنترل اختلال بیش فعالی، هم به کاهش شدت نشانه های رفتاری و هم به کاهش بار مراقبتی تجربه شده توسط خانواده کمک کرد.

کد مقاله 41949
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397