عنوان | تأثیر بحث گروهی بر تعارضات مادر فرزند بستری در بخشهای روانپزشکی کودکان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پرستاری کودکان - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 73-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اصفهان بخش روانپزشکی بحث گروهی تعارضات مادر فرزندی |
چکیده |
مقدمه: والدین عامل تاثیرگذار بر کیفیت دریافت مراقبت و درمان کودک در بخش های روانپزشکی هستند و تعارضات مادر- فرزند بر پیش آگهی درمان تاثیرات بسزایی دارد. روش: در یک کارازمایی بالینی شاهد دار تصادفی 64 زوج مادر- فرزند مراجعه کننده به بخش های روانپزشکی کودک بیمارستان نور اصفهان در سال 1399 مشارکت داشتند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای بحث گروهی تعارضات والد- فرزند شرکت کردند؛ در گروه کنترل مداخله انجام نشد. میزان تعارض والد- فرزند قبل و یکماه بعد از مداخله با مقیاس استاندارد تعارض والد- فرزند اشتراوس اندازه گیری شد. یافته ها: نمره تعارضات مادران قبل از آموزش در گروه مداخله 9/33 ± 39 و در گروه کنترل 6/38 ± 38/15 بود که تفاوت معناداری نداشت (0/05 < p). یکماه بعد، میانگین این نمرات گروه مداخله 5/58 ± 31/09 و گروه کنترل 6/46 ± 40/34 بود که تفاوت معنادار داشت (0/001 > p). نمره تعارضات فرزندان قبل از آموزش در گروه مداخله 8/59 ± 46/15 و در گروه کنترل 6/18 ± 46/60 بود که تفاوت معناداری نداشت (0/05 < p). یکماه بعد، میانگین این نمرات گروه مداخله 8/79 ± 39/15 و گروه کنترل 4/92 ± 45/34 بود که تفاوت معنادار داشت (0/05 > p). نتیجه گیری: بحث گروهی بر تعارضات مادر-فرزند بستری در بخش های روانپزشکی کودک موثر بود. بنابراین این شیوه و محتوای آموزش ها می تواند در کنترل تعارضات موثر باشد و پیشنهاد می شود در برنامه آموزشی بیماران مورد توجه قرار گیرد. |
کد مقاله | 41948 |
تعداد بازدید | 196 |
|