عنوان | مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ناتوانیهای یادگیری (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 124-104 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اردبیل اختلال یادگیری آموزش مدیریت والدین خود دلسوزی خودانتقادی مدیریت والدین سطوح خودانتقادی |
چکیده |
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامههای مدیریت والدین و دلسوزی به خود بر سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون چندگروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 60 نفر از مادران جامعه مذکور بود که به شیوهی تصادفی در 3 گروه آموزش برنامه مدیریت والدین (20 نفر)، آموزش دلسوزی به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش مدیریت والدین و یک گروه 8 جلسه 70 دقیقهای آموزش دلسوزی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس سطوح خود انتقادی استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرمافزار آماری SPSS22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد هر دو برنامه مداخلهای تأثیر معناداری بر کاهش سطوح خودانتقادی مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری دارد ( 01/0 p < ). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که تفاوت اثربخشی برنامه دلسوزی به خود و آموزش مدیریت والدین بر کاهش سطوح خودانتقادیای معناداری نبود ( 05/0 < P ). لذا میتوان بیان نمود که هر دو درمان قابلیتهای عملی خوبی برای مداخلات بالینی بر سطوح خودانتقادی را دارا میباشد. |
کد مقاله | 41929 |
تعداد بازدید | 172 |
|