عنوان
|
مقایسه همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونی سازی شده و عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
رقیه عبدالرحیم - منصور بیرامی - تورج هاشمی نصرت آباد |
مشخصات نشریه
|
توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 1 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
121-111 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت رفتار کودکان همدلی دانشآموزان دختر مشکلات رفتاری کودکان اختلالات برونی سازی شده کودکان عادی دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالات رفتاری تبریز دانشآموزان پسر دختران مقطع ابتدایی همدلی شناختی همدلی عاطفی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی کودکان دختر کودکان پسر جنسیت طفل
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه همدلی شناختی و عاطفی (سرد و گرم) در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده و کودکان عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلالات رفتاری برونیسازی شده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) فرم معلم انتخاب شدند. بهمنظور سنجش همدلی شناختی و عاطفی از مقیاس همدلی دادس استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که همدلی شناختی و عاطفی در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونیسازی شده نسبت به کودکان عادی متفاوت میباشد (10/15 F = ، 05/0 > p)، همچنین همدلی شناختی و عاطفی در بین دختران و پسران نیز متفاوت میباشد (79/34 F = ، 05/0 > p). با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونیسازی شده ضعیفتر از کودکان عادی است و دختران در همدلی شناختی و عاطفی عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. این یافتهها به درک بهتر این اختلال و ارائه راهکارهای مختلف درمانی کمک میکند.
|