عنوان
|
بررسی رابطه خوداثرمندی اجتماعی و خودارزشمندی با اختلال تنظیم هیجانی در نوجوانان: نقش تعدیل گر جنسیت |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
روشنک خدابخش پیرکلانی - نرگس انسانی مهر - لاله انسانی مهر - رضا نبی زاده |
مشخصات نشریه
|
توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 12 شماره 1 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
12-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت دختران نوجوان همدلی نوجوانان نوجوانان تهرانی تنظیم هیجانی تهران دانشآموزان دختر دبیرستانی خوداثرمندی ذهن آگاهی خودارزشمندی مشکلات تنظیم هیجانی دانشآموزان نوجوان منطقه 12 تهران همدلی شناختی همدلی عاطفی همدردی دانشآموزان دوره متوسطه دوم خوداثرمندی اجتماعی عملکرد انعکاسی ظرفیت انعکاسی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد انعکاسی با همدلی و ذهن آگاهی در دختران نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغولبهتحصیل بودند. از بین این افراد 167 دانش آموز از منطقه 12 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد انعکاسی نوجوانان (RFQ-Y) و مقیاسهای ذهن آگاهی (MAAS) و همدلی و همدردی نوجوانان (AMES) پاسخ دادند. نتایج از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. یافته ها نشان داد که ذهن آگاهی (434 = r)، همدلی (439 = r) و مؤلفه های آن شامل همدلی شناختی (313 = r)، همدلی عاطفی (244 = r) و همدردی (197 = r) با عملکرد انعکاسی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین مشخص شد، ذهنآگاهی با همدلی (245 = r) نیز رابطه مثبت و معنادار دارد. از بررسی همبستگی بین همدلی و عملکرد انعکاسی، فقط مؤلفه همدلی شناختی می تواند عملکرد انعکاسی نوجوانان را بهصورت معناداری پیش بینی کند. همچنین ذهنآگاهی، میتواند بهصورت معناداری تغییرات عملکرد انعکاسی نوجوانان را پیشبینی کند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش جهت بهبود همدلی و ذهنآگاهی، میتواند منجر به رشد و افزایش ظرفیت انعکاسی نوجوانان شود. در نتیجه متخصصان و مشاوران علاقهمند به حوزه مداخله، میتوانند بر پایه نتایج بهدست آمده مداخلههایی را جهت بهبود ظرفیت انعکاسی نوجوانان تدارک و اجرا کنند.
|