عنوان | مطالعه جامعهشناختی تأثیر رسانه بر احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 90 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 176-151 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زناشویی رسانه زنان متأهل ماهواره شبکههای اجتماعی تأثیر رسانه شبکههای ماهوارهای برنامههای ماهوارهای شبکههای اجتماعی مجازی بروجرد (شهرستان) شبکههای مجازی گرایش به ماهواره مطالعه جامعهشناختی احساس زنان احساسات بازاندیشانه احساسات همدلانه احساسات نقشپذیری |
چکیده |
احساسات نقش پذیری، در سوق دادن زوجین به سوی رفتارهای اخلاقی و هنجارمند، عناصر مهمی قلمداد می شوند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گرفتن این دسته از احساسات شامل احساسات بازاندیشانه و همدلانه زنان در روابط زناشویی از میزان گرایش به برنامه های ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی به انجام رسیده است. چهارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس تلفیق نظریه های تامپسون و شات تدوین شده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری دربرگیرنده زنان متاهل 20 تا 55 ساله شهر بروجرد است. نمونه گیری به روش طبقه ای نامتناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. نتایج پژوهش نشان می دهد در حالت کلی، گرایش به رسانه بر احساسات نقش پذیری زنان متاهل تاثیر مثبت دارد. اما در بررسی ابعاد جزئی متغیرها، مشخص شد گرایش به شبکه های ماهواره، بر احساسات بازاندیشانه تاثیر منفی دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نیز نشان می دهد ابعاد مختلف متغیر شبکه اجتماعی مجازی حدود 39 درصد و ابعاد مختلف گرایش به ماهواره 35 درصد از مقدار کل واریانس متغیر وابسته (احساسات نقش پذیری) را تبیین می کنند. |
کد مقاله | 41919 |
تعداد بازدید | 151 |
|