عنوان | زنان کارآفرین و ورود موفقیت آمیز به حوزه کارآفرینی اجتماعی: ارائه یک مدل نظری |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 90 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 131-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ارزشهای اجتماعی زنان کارآفرین کارآفرینی هنجارهای اجتماعی کارآفرینی زنان کارآفرینی اجتماعی مدلهای نظری ظرفیتسازی پویا خلق ارزش اجتماعی توانمندسازی چندگانه هم افزایی اجتماعی |
چکیده |
امروزه زنان نیز برای رفع نیازهای اجتماعی در حوزه کسبوکار، بهاندازه مردان کار میکنند اما محیط کاری تلویحاً مردانه شرکتها، دستیابی به اهداف اجتماعی را بسیار دشوار نموده است. در این راستا حرکت بهسوی کارآفرینی اجتماعی میتواند بهترین ابزار برای یک رقابت برابر باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای ورود موفق زنان کارآفرین به حوزه کارآفرینی اجتماعی است. رویکرد این پژوهش کیفی، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را صاحبنظران، دستاندرکاران و خبرگان حوزههای مرتبط با کارآفرینی اجتماعی بهخصوص کارآفرینی زنان با 5 سال سابقه کاری مفید تشکیل میدهند که با روش غیر احتمالی گلوله برفی و از طریق مصاحبه با 14 نفر اشباع نظری حاصل شده است. روش تجزیه تحلیل دادهها با توجه به استراتژی پژوهش تحلیل مضمون میباشد که در نتیجه 56 شاخص اولیه، 37 کد گزینشی، 7 تم فرعی و 3 تم اصلی برچسبگذاری گردید. نتایج نشان میدهد بر ورود موفق زنان کارآفرین به حوزه کارآفرینی اجتماعی میبایست به عوامل «توانمندسازی چندگانه» با شاخصهای «تحریککنندهها» و «تسهیل گر» و عوامل «ظرفیتسازی پویا» که دربرگیرنده «تثبیتکنندهها» و «بسترسازی» است توجه نمود؛ زیرا این اقدامات موجب «خلق ارزش اجتماعی» از طریق «حمایت سازها»، «هنجارهای اجتماعی» و «همافزایی اجتماعی» میشود. |
کد مقاله | 41917 |
تعداد بازدید | 139 |
|