عنوان
|
بررسی رابطه ارزشهای فرهنگی و روحیه کارآفرینی با توجه به نقش میانجی گر باورهای قالبی (مورد مطالعه: زنان کارآفرین استان خوزستان) |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
معصومه باقری - منا فاضلیپور - علی موسوی نسب |
مشخصات نشریه
|
مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 90 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
101-83 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان کارآفرین کارآفرینی کارآفرینی زنان خوزستان باورهای قالبی ارزشهای فرهنگی کارآفرین روحیه کارآفرینی رویکرد جامعهشناختی
|
چکیده
|
کارآفرینی فرایندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است. روابط اجتماعی می توانند رابطهی کارآفرین را با منابع و فرصت ها، محدود یا تسهیل کنند. بر این اساس مطالعه، شناخت و تحلیل روحیه کارآفرینی از رویکردی جامعه شناختی اهمیتی دو چندان می یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان روحیه کارآفرینی و ارزش های فرهنگی با توجه به نقش میانجی باورهای قالبی می باشد. جمعیت آماری شامل کلیه زنان کارآفرین (اعم از زنان فعال در هسته های فناور) استان خوزستان که طبق آمار ارائه شده از سوی امور بانوان استانداری 264 نفر می باشند. روحیه کارآفرینی بر مبنای دیدگاه نیاز به موفقیت، ارزش های فرهنگی با توجه به دیدگاه پارسونز و همچنین باورهای قالبی به عنوان متغیر میانجی بر مبنای نظریه جامعه پذیری جنسیتی و دیدگاه طرحواره جنسیت مورد تبیین نظری قرار گرفت. حجم نمونه با توجه به خطای نمونه گیری 05/ 0 و سطح اطمینان 95/0 با آماره مجذور کای برای یک درجه آزادی، مقدار n = 140 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار و 18 SPSS و Amos انجام شد. یافته های پژوهش نشانگر اثرگذاری ارزش های فرهنگی در چهار بعد توزیع قدرت، درجه پذیرش ابهام، مردانگی و فردگرایی بر روحیه کارآفرینی با توجه به میانجیگر متغیر باورهای قالبی می باشد. بر این مبنا برای تقویت روحیهی کارآفرینی علاوه بر شناسایی ظرفیتهای زیست بوم کارآفرینی در استان خوزستان، توجه به فرهنگ ایده پروری و ایده پردازی و همچنین ایجاد تغییر و تحول ساختاری به ویژه در حیطه باورهای قالبی ضرورت مییابد.
|