عنوان | رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای روانشناسی اجتماعی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 41 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 159-137 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت اجتماعی زنان هویت اجتماعی تهران شبکههای اجتماعی زنان شهر تهران شبکههای اجتماعی مجازی میزان استفاده شبکههای مجازی نوع استفاده استفاده از شبکههای اجتماعی |
چکیده |
هدف: رسانهها بهعنوان فراهمکننده، چارچوبهای تجربی برای مخاطبان، نگرشهای کلّی فرهنگی برای تفسیر اطلاعات توسط افراد ایجاد کرده و در نهایت میتواند بر هویت آنان تأثیر بگذارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ آماری شامل کلیه زنان ساکن شهر تهران در سال 1399، و نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان 300 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه مربوط به میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی که محققساخته بوده و پرسشنامه استاندارد هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1390) استفاده شده است. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش از طریق محاسبه ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون معنیداری نشان داد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در طول شبانهروز، با بعد جمعی هویت زنان رابطه منفی و معنیدار مشاهده میشود (Sig 0/05). یافتهها همچنین نشان داد میان نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، آموزشهای لازم برای زنان در زمینه استفادۀ بهینه از این شبکهها به منظور کاهش آسیبها در حوزه هویت اجتماعی ضروری به نظر میرسد. |
کد مقاله | 41888 |
تعداد بازدید | 135 |
|