عنوان | مقایسه اثربخشی آموزشهای قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چند بعدی بومی نگر بر اضطراب اجتناب دلبستگی و تمایزیافتگی در افراد متقاضی ازدواج |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 64 شماره 1 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1400 |
محدوده صفحات | 2243-2230 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج تمایزیافتگی اراک (شهرستان) اضطراب دلبستگی آموزش پيش از ازدواج اجتناب دلبستگی رویکرد چند بعدی بومی نگر برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی زوجین داوطلب ازدواج |
چکیده |
مقدمه: فقدان آموزش کافی در مورد مسائل مرتبط با ازدواج و اطلاعات ناکافی زوجین ممکن است زندگی زوجین را دچار مشکلات زیادی کند. بنابراین هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی نگر بر اضطراب/ اجتناب دلبستگی و تمایزیافتگی در افراد متقاضی ازدواج می باشد. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مراجعه کننده به کانون زندگی پایدار متقاضی ازدواج شهر اراک در سال 1399 بود و از بین آنان تعداد 60 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. محتوای جلسه های آموزش قبل از ازدواج با تکیه بر اصول و فنون برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (PICK) به صورت هفتگی دو جلسه 90 دقیقه ای و آموزش چندبعدی بومی نگر به صورت 10 جلسه 40 دقیقه ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازان و شاور (1987) و پرسشنامه تمایز یافتگی اسکورون (2000) بود و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین اثربخشی آموزش های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی نگر بر اضطراب دلبستگی/ اجتناب دلبستگی و تمایزیافتگی در افراد متقاضی ازدواج تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که هر دو درمان به یک اندازه بر اضطراب دلبستگی/ اجتناب دلبستگی و تمایزیافتگی اثربخش هستند. |
کد مقاله | 41881 |
تعداد بازدید | 142 |
|