عنوان | مقایسه تمایزیافتگی خود، بخشودگی بین فردی و ناگویی خلقی در معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (مصوب وزارت بهداشت) سال 63 شماره 6 |
تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 3087-3076 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی بخشودگی تمایزیافتگی معلمان زن ناگویی خلقی معلمان ابتدایی ناگویی هیجانی رضایتمندی زناشویی زنان تمایزیافتگی خود معلمان متأهل بخشودگی بین فردی منطقه آزاد اروند معلمان زن متأهل |
چکیده |
مقدمه: رضایت زناشویی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف اعم از فردی و بین فردی باشد. تمایزیافتگی خود، بخشودگی و ناگویی هیجانی می توانند از جمله این عوامل باشند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تمایز یافتگی خود، بخشودگی بین فردی و ناگویی خلقی در معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین بود. روش کار: این پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعۀ آماری، شامل کلیه معلمان زن متاهل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به خدمت بودند. 200 آزمودنی به عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای بخشودگی بینفردی (1389)، تمایزیافتگی خود (1998)، مقیاس ناگویی خلقی (1994) و رضایت زناشویی (1989) پاسخ دادند. از آزمون تحلیل واریانس در SPSS-v.16. برای بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج: بین دو گروه معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین به لحاظ متغیرهای تمایز یافتگی خود (0.01 > P و 7.88 = F)، بخشودگی بین فردی (0.01 > P و 49.53 = F) و ناگویی خلقی (0.01 > P و 15.68 = F) تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، زنان سطح تمایزیافتگی و بخشودگی بالاتر و نیز ناگویی هیجانی کمتر، تاثیر معناداری بر بهبود رضایت زناشویی معلمان زن متاهل دارد. |
کد مقاله | 41876 |
تعداد بازدید | 159 |
|