عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 63 شماره 5 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1399 |
محدوده صفحات | 2666-2655 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری تهران ذهن آگاهی مدیریت استرس فرزندپروری مثبت فرسودگی تحصیلی آموزش فرزندپروری مداخله روانی دانشآموزان متوسطه اول مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی |
چکیده |
مقدمه: تحقیقات نشان داده است که فرسودگی تحصیلی متاثر از فرزندپروری می باشد و مداخله های روان شناختی می تواند در جهت رفع فرسودگی کمک کننده باشد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش کار: پژوهـش حاضـر از نـوع شـبه آزمایشـی بـا طـرح پیـش آزمـون و پـس آزمـون و گـروه کنتـرل بـود که در آن 45 نفر از والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه تجربی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند و اعضـای تمام گروه ها، در سه مرحلـه پیـش آزمـون، پـس آزمـون و پیگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود نمرات فرسودگی تحصیلی و مولفه ناکارآمدی تحصیلی شد ( 05/0 P ≤ ). بین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در فرسودگی تحصیلی در مرحله پس آزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنادار بود ( 05/0 P ≤ ). نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک روش موثر در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان است. |
کد مقاله | 41871 |
تعداد بازدید | 143 |
|