• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان
تعداد صفحات 12
نویسنده ابوالفضل احسانی - فرامرز سهرابی اسمرود - رضا قربان جهرمی
مشخصات نشریه  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 63 شماره 5
تاریخ انتشار آذر و دی - 1399
محدوده صفحات 2666-2655
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  تهران  ذهن آگاهی  مدیریت استرس  فرزندپروری مثبت  فرسودگی تحصیلی  آموزش فرزندپروری  مداخله روانی  دانش‌آموزان متوسطه اول  مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی  
چکیده مقدمه: تحقیقات نشان داده است که فرسودگی تحصیلی متاثر از فرزندپروری می باشد و مداخله های روان شناختی می تواند در جهت رفع فرسودگی کمک کننده باشد؛ بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش کار: پژوهـش حاضـر از نـوع شـبه آزمایشـی بـا طـرح پیـش آزمـون و پـس آزمـون و گـروه کنتـرل بـود که در آن 45 نفر از والدین دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه تجربی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند و اعضـای تمام گروه ها، در سه مرحلـه پیـش آزمـون، پـس آزمـون و پیگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس ‌با اندازه گیری مکرر به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود نمرات فرسودگی تحصیلی و مولفه ناکارآمدی تحصیلی شد ( 05/0 P ≤ ). بین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در فرسودگی تحصیلی در مرحله پس آزمون و پیگیری از نظر آماری تفاوت معنادار بود ( 05/0 P ≤ ).
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، به نظر می رسد که آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی یک روش موثر در فرسودگی تحصیلی دانش آموزان است.

کد مقاله 41871
تعداد بازدید 143

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397