عنوان
|
اثربخشی آموزش روش دلگرم سازی شوانکر مبتنی بر نظریه آدلر بر خودکارآمدی، رضایتمندی از زندگی و تنظیم هیجانی زوجین متعارض |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
محمود برجعلی - زهرا عسگری راد - سجاد ناصری نیا |
مشخصات نشریه
|
فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
162-141 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنظیم هیجانی تهران زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره رضایتمندی از زندگی رویکرد آدلر خودکارآمدی زوجین دارای تعارض زناشویی دلگرم سازی رویکرد شوانکر زوجهای تهرانی آموزش روش دلگرم سازی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش روش دلگرم سازی شوانکر مبتنی بر نظریه آدلر بر خودکارآمدی، رضایتمندی از زندگی و تنظیم هیجانی زوجین متعارض در تهران بود. روش تحقیق در این پژوهش، نیمه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را زوجین متعارض شهر تهران تشکیل می دهند با توجه به جمعیت زوجین متعارض شهر تهران جمعا تعداد آنان 20000 نفربودند. نمونه پژوهش شامل 50 نفر از زوجین مراجعه کننده (مرد یا زن) به مراکز مشاوره شهر تهران بود که به روش نمونهگیری در دسترس از بین مراجعین انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش آموزش روش دلگرم سازی شوانکر مبتنی بر نظریه آدلر (25 زوج) و گروه گواه (25 زوج) گمارش شدند. داده های پژوهش با کمک پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه رضایت از زندگی داینر، ایمونز، لارسن و گریفین (۱۹۸۵) و پرسشنامه تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش روش دلگرم سازی شوانکر مبتنی بر نظریه آدلر بر خودکارآمدی، رضایتمندی از زندگی و تنظیم هیجانی زوجین متعارض در تهران نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری اثر بخش بودهاند (001/0 ≥ P). بنابراین با توجه به اثربخشی آموزش روش دلگرم سازی میتوان از این مداخلات در محیطهای مشاوره و روان درمانی خانواده استفاده کرد.
|