• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آیا ارتباطی بین بلوغ با تعادل ایستا و پویا در دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد؟
تعداد صفحات 13
نویسنده خدایار قاسم‌پور - محمدحسین علیزاده - هومن مینونژاد - مهدیه آکوچکیان
مشخصات نشریه  پژوهش در توانبخشي ورزشي - دانشگاه بوعلي سينا - علمی پژوهشی پیاپی 16
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1399
محدوده صفحات 13-1
زبان فارسی
کلید واژه بلوغ  دانش‌آموزان دختر  بلوغ دختران  دانش‌آموزان  تعادل  شهرکرد  عملکرد حرکتی  دانش‌آموزان پسر  بلوغ پسران  شاخص پیش‌بینی بلوغ  تعادل ایستا  تعادل پویا  
چکیده زمینه هدف: تغییرات پیکری و عصبی زیادی هنگام رشد و بلوغ در انسان اتفاق می‌افتد و به تفاوت‌های مرتبط با بلوغ نوجوانان در اجرای عملکرد حرکتی توجه زیادی نشده است. در خصوص تعادل و ارتباط آن با بلوغ تحقیقات اندکی انجام شده است، لذا هدف از تحقیق حاضر ارتباط سنجی بین بلوغ با تعادل ایستا و پویا در دانش آموزان دختر و پسر بود.
روش بررسی: نمونه آماری این تحقیق شامل ۷۰۰ نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر با دامنه سنی ۹ تا ۱۸ سال در ۱۰ گروه ۳۵ نفری پسر و ۱۰ گروه ۳۵ نفری دختر در مدارس شهرکرد بود. برای ارزیابی بلوغ از فرمول شاخص پیش‌بینی بلوغ و برای ارزیابی میزان تعادل ایستا و پویا به ترتیب از آزمون‌های سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل یافته‌های پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (0۵/0 ≥ P).
یافته‌ها: نتایج آزمون اسپیرمن، همبستگی معنی‌داری بین شاخص پیش‌بینی بلوغ با امتیازات آزمون‌های سیستم خطای تعادل ایستا (۰۰۱/۰ > P و 1۳۸/۰- = r) و تعادل Y ( ۰01/۰ > P و 232/۰- = r) نشان داد. همچنین بین شاخص پیش‌بینی بلوغ و امتیازات آزمون‌های سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y در پسران و دختران همبستگی معنی‌داری مشاهده شد ( 0۵/0 P < ).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر میزان تعادل ایستا و پویا با بلوغ ارتباط معنی‌دار دارد و آگاهی در مورد ارتباط بلوغ و تعادل می‌تواند برای برنامه‌ریزی تمرینات و بهبود در اجرا به‌عنوان هدف در نظر گرفته شود. پیشنهاد می‌شود تحقیقاتی نیز با هدف شناسایی علل این تفاوت‌ها انجام شود.

کد مقاله 41835
تعداد بازدید 119

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397