عنوان | آیا ارتباطی بین بلوغ با تعادل ایستا و پویا در دانشآموزان دختر و پسر وجود دارد؟ |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش در توانبخشي ورزشي - دانشگاه بوعلي سينا - علمی پژوهشی پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 13-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بلوغ دانشآموزان دختر بلوغ دختران دانشآموزان تعادل شهرکرد عملکرد حرکتی دانشآموزان پسر بلوغ پسران شاخص پیشبینی بلوغ تعادل ایستا تعادل پویا |
چکیده |
زمینه هدف: تغییرات پیکری و عصبی زیادی هنگام رشد و بلوغ در انسان اتفاق میافتد و به تفاوتهای مرتبط با بلوغ نوجوانان در اجرای عملکرد حرکتی توجه زیادی نشده است. در خصوص تعادل و ارتباط آن با بلوغ تحقیقات اندکی انجام شده است، لذا هدف از تحقیق حاضر ارتباط سنجی بین بلوغ با تعادل ایستا و پویا در دانش آموزان دختر و پسر بود. روش بررسی: نمونه آماری این تحقیق شامل ۷۰۰ نفر از دانشآموزان دختر و پسر با دامنه سنی ۹ تا ۱۸ سال در ۱۰ گروه ۳۵ نفری پسر و ۱۰ گروه ۳۵ نفری دختر در مدارس شهرکرد بود. برای ارزیابی بلوغ از فرمول شاخص پیشبینی بلوغ و برای ارزیابی میزان تعادل ایستا و پویا به ترتیب از آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (0۵/0 ≥ P). یافتهها: نتایج آزمون اسپیرمن، همبستگی معنیداری بین شاخص پیشبینی بلوغ با امتیازات آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا (۰۰۱/۰ > P و 1۳۸/۰- = r) و تعادل Y ( ۰01/۰ > P و 232/۰- = r) نشان داد. همچنین بین شاخص پیشبینی بلوغ و امتیازات آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y در پسران و دختران همبستگی معنیداری مشاهده شد ( 0۵/0 P < ). نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر میزان تعادل ایستا و پویا با بلوغ ارتباط معنیدار دارد و آگاهی در مورد ارتباط بلوغ و تعادل میتواند برای برنامهریزی تمرینات و بهبود در اجرا بهعنوان هدف در نظر گرفته شود. پیشنهاد میشود تحقیقاتی نیز با هدف شناسایی علل این تفاوتها انجام شود. |
کد مقاله | 41835 |
تعداد بازدید | 119 |
|