• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر ابعاد مقیاس ارزش‌های شغلی و خانوادگی بر خودکارآمدی دانشجویان رشته تربیت بدنی با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت و اوقات فراغت
تعداد صفحات 18
نویسنده سمیه رفیعی - صلاح الدین نقشبندی - محمد پورکیانی
مشخصات نشریه  پژوهش در ورزش تربيتی(پژوهش در ورزش دانشگاهی سابق) - پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی - علمی پژوهشی پیاپی 22
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 138-121
زبان فارسی
کلید واژه خلاقیت  اوقات فراغت  ارزش‌های خانواده  ارزش‌های خانوادگی  دانشگاه آزاد اسلامی  ارزش‌های شغلی  خودکارآمدی  دانشجویان تربیت بدنی  
چکیده هدف این پژوهش تاثیر ابعاد مقیاس ارزش‌های شغلی و خانوادگی بر خودکارآمدی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت و اوقات فراغت بود. پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را دانشجویان رشته تربیت‌بدنی دانشگاه های آزاد شهر تهران تشکیل دادند ( 1800 N = ). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه‌گیری مورگان 360 نفر برآورد گردید. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه مقیاس ارزش‌های شغلی و خانوادگی (فارمروبن، 1970)، اوقات فراغت نظریان مادوانی و رمضانی (1392)، خلاقیت مقیمی (1388) و خودکارآمدی دارابی (1395) بود. روایی پرسشنامه‌ها به تایید 15 نفر از اساتید رسید. همچنین برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که اثر مقیاس ارزش‌های شغلی و خانوادگی بر خود کارآمدی از طریق خلاقیت و اوقات فراغت دانشجویان رشته تربیت‌بدنی مثبت و معنی‌داری است (05/0 ≥ P). به عبارتی دیگر، بخشی از اثر متغیر مقیاس ارزش‌های خانواده و شغل به واسطه متغیرهای اواقات فراغت و خلاقیت بر خودکارآمدی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی انتقال داده می‌شود. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که خانواده و اشتغال از جمله موارد مهم زندگی انسان محسوب می‌شوند که در صورت انطباق آن با شرایط و علاقه دانشجویان رشته تربیت‌بدنی، آثار مطلوبی برای جامعه به دنبال خواهد داشت. بعبارت دیگر خلاقیت باعث توازن بین شغل و خانواده می‌شود و این امر موجب خودکارآمدی بالاتر در بین دانشجویان رشته تربیت‌بدنی می‌شود، افرادی که احساس خودکارآمدی بالاتری دارند با وجود موانع احتمالی مشارکت بیشتری در اوقات فراغت فعال دارند.

کد مقاله 41820
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397