عنوان | جستاری بر تجارب زیسته دانشآموزان از حدود حجاب اسلامی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 18 شماره 1 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 150-137 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب عفاف ادراک دانشآموزان دختر تجربه زیسته حجاب اسلامی ادراک دختران دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی محدوده حجاب تبریز تجارب زیسته دختران ادراکات دانشآموزان دختران تبریزی حجاب دختران |
چکیده |
افزایش خودپنداره و تصور مثبت بانوان نسبت به حجاب از اولویت دارترین راهکارهایی هستند که برای درونی شدن ارزش حجاب استفاده میشوند. تقویت روحیه دینی برای پایبندی به ارزش های اجتماعی، ارتقای سطح شناخت و آگاهی بانوان نسبت به ارزش های اصیل اسلامی و برخورد علمی با مقوله عفاف و حجاب در جامعه در ترویج فرهنگ عفاف مؤثر است. پژوهش حاضر میکوشد، ضمن واکاوی تجربه زیسته دانش آموزان، ادراک آنان را از حدود حجاب مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است که به روش پدیدارشناسی، با مطالعه ده نفر مشارکتکننده از میان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند و از طریق دوازده مصاحبۀ فردی و یک مصاحبه گروهی نیمهساختاریافته انجام شده است. برای بررسی تجربه دانش آموزان از مقوله حجاب، دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه مورد توجه قرار گرفته اند. مصاحبه ها خارج از محیط مدرسه انجام گرفته است تا جوّ مدرسه درک آنان را درباره حجاب تحت تأثیر قرار ندهد. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفته است. یافتهها نشان میدهند که در تجربه زیسته دانشآموزان حدود حجاب فقط در پوشش خلاصه نمیشود؛ عفاف و حجاب در نگاه، گفتار، رفتار و پوشش مطرح است. همچنین از تجربه دانش آموزان مضامینی بهدست آمد که عبارت اند از: برداشتهای متفاوت از حدود حجاب، تأثیر تجربه گذشته فرد در حدود حجاب، وابستگی حدود حجاب به محیط، حدود حجاب تابعی از زمان، تأثیر دنیای مجازی بر کم رنگ شدن حجاب، ضعف اعتقادی عامل نگاه مقطعی به حجاب. |
کد مقاله | 41781 |
تعداد بازدید | 166 |
|