عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
زهرا منصورنژاد - مختار ملک پور - امیر قمرانی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش سال 18 شماره 1 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
136-121 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان رفتار فرزندان مشکلات رفتاری کودکان اختلالات برونی سازی شده اختلالات رفتاری رفتار پرخاشگرانه رفتار قانونشکنی آموزش مدیریت والدین اختلال رفتاری فرزندان اختلالهای برونیسازی فرزندان توانایی خودتعیینگری خودتعیینگری آموزش خودتعیینگری مشکلهای رفتاری بیرونی رفتارهای برونی سازی شده مدیریت والدین
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مهارت های خودتعیینگری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 45 نفر از دانش آموزانی که با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) مشکلات رفتاری برونی شده داشتند، با روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه مهارت های خودتعیینگری و مدیریت والدین طی ده جلسه به هر دو گروه آزمایشی (یک گروه دانش آموزان و گروه دیگر مادران) آموزش داده شد. فهرست رفتاری کودک (CBCL) را والدین پیش و پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داده که هر دو مداخله آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین در کاهش مشکلات رفتاری برونی شده، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون شکنی تأثیر مثبت داشته است. در مقایسه اثربخشی آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین نتایج نشان داده که آموزش خودتعیینگری در مقایسه با آموزش مدیریت والدین در کاهش مشکلات برونی شده و رفتار قانون شکنی تأثیر بیشتری داشته است. در رفتار پرخاشگرانه تفاوتی میان آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین وجود نداشت. بر اساس یافتههای این مطالعه، آموزش خودتعیینگری و مدیریت والدین تأثیر مثبت در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. همچنین آموزش خودتعیینگری نسبت به آموزش مدیریت والدین تأثیر بیشتری در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. یافتههای این پژوهش برای درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله مفید خواهد بود.
|