• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودتعیین‌گری و مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش‌آموزان
تعداد صفحات 16
نویسنده زهرا منصورنژاد - مختار ملک پور - امیر قمرانی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 1 پیاپی 50
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 136-121
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  رفتار فرزندان  مشکلات رفتاری کودکان  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  اختلالات رفتاری  رفتار پرخاشگرانه  رفتار قانون‌شکنی  آموزش مدیریت والدین  اختلال رفتاری فرزندان  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  توانایی خودتعیین‌گری  خودتعیین‌گری  آموزش خودتعیین‌گری  مشکل‌های رفتاری بیرونی  رفتارهای برونی سازی شده  مدیریت والدین  
چکیده این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش مهارت های خودتعیین­‌گری و آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری برونی شده دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، 45 نفر از دانش آموزانی که با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) مشکلات رفتاری برونی شده داشتند، با روش نمونه‌­گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه مهارت های خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین طی ده جلسه به هر دو گروه آزمایشی (یک گروه دانش آموزان و گروه دیگر مادران) آموزش داده شد. فهرست رفتاری کودک (CBCL) را والدین پیش و پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داده که هر دو مداخله آموزش خودتعیین‌­گری و مدیریت والدین در کاهش مشکلات رفتاری برونی شده، رفتار پرخاشگرانه و رفتار قانون شکنی تأثیر مثبت داشته است. در مقایسه اثربخشی آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین نتایج نشان داده که آموزش خودتعیین­‌گری در مقایسه با آموزش مدیریت والدین در کاهش مشکلات برونی شده و رفتار قانون­ شکنی تأثیر بیشتری داشته است. در رفتار پرخاشگرانه تفاوتی میان آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین وجود نداشت. بر اساس یافته‌­های این مطالعه، آموزش خودتعیین­‌گری و مدیریت والدین تأثیر مثبت در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. همچنین آموزش خودتعیین­‌گری نسبت به آموزش مدیریت والدین تأثیر بیشتری در کاهش مشکلات برونی شده دانش آموزان دارد. یافته­‌های این پژوهش برای درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله مفید خواهد بود.

کد مقاله 41780
تعداد بازدید 151

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397