عنوان | مفهوم، جایگاه و ضرورت رویکرد مدرسه در خانه در نظام آموزشی ایران: پژوهش کیفی |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 18 شماره 1 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 68-47 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران ضرورت جایگاه نظام آموزشی مفهوم مدرسه در خانه نظام آموزشی ایران |
چکیده |
در نظام آموزشی ایران، «مدرسه در خانه» مراحل ابتدایی خود را پشت سر میگذارد. در حال حاضر ابعاد استفاده از این رویکرد ابهامات بسیار دارد، از این رو در این مقاله، مفهوم و جایگاه مدرسه در خانه و ضرورت آن در نظام آموزشی ایران بررسی شده است. در این پژوهش موضوعات فوق طی سال های 2018- 1976 در اسناد خارجی و 1396-1370 در آثار داخلی بررسی شده است. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، تعداد 98 پژوهش با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. پس از آن ترکیبی از یافتهها، طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی دادهها ارائه شده است. در پایان هر بخش، تجمیع یافتهها و نتیجهگیری کلی، در صورت ضرورت ارائه شده است. نتایج نشان داد که آموزشوپرورش کودکان با نظارت مستقیم والدین و برنامههای درسی منعطف از مفاهیم مهم مدرسهدرخانه است. رشد و پیشرفت این رویکرد در خارج از کشور، به دلایل آموزشی و ارزشی قابل توجه است، اما جایگاه آن در ایران، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالیکه بهکارگیری و توجه به آن، به سبب نارسایی های بسیاری که در نظام آموزشی ایران وجود دارد، ضروری است. این نارسایی ها عبارت اند از: 1) ناکارآمدی نظام آموزشوپرورش؛ 2) نابرابری آموزشی؛ 3) نظام آموزشی متمرکز و دیوان سالار؛ 4) روش های تدریس سنتی؛ 5) کتاب- محوری در برنامه درسی و 6) دوگانگی ارزشی خانه و مدرسه. |
کد مقاله | 41779 |
تعداد بازدید | 164 |
|