• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مفهوم، جایگاه و ضرورت رویکرد مدرسه در‌ خانه در نظام آموزشی ایران: پژوهش کیفی
تعداد صفحات 22
نویسنده بهاره سلیمانی - مجید علی عسگری - علی حسینی خواه - محمد عطاران
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش سال 18 شماره 1 پیاپی 50
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 68-47
زبان فارسی
کلید واژه ایران  ضرورت  جایگاه  نظام آموزشی  مفهوم  مدرسه در خانه  نظام آموزشی ایران  
چکیده در نظام آموزشی ایران، «مدرسه‌ در‌ خانه» مراحل ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد. در حال حاضر ابعاد استفاده از این رویکرد ابهامات بسیار دارد، از این رو در این مقاله، مفهوم و جایگاه مدرسه‌ در‌ خانه و ضرورت آن در نظام آموزشی ایران بررسی شده است. در این پژوهش موضوعات فوق طی سال های 2018- 1976 در اسناد خارجی و 1396-1370 در آثار داخلی بررسی شده است. برای دستیابی به این تبیین، با استفاده از روش سنتزپژوهی، تعداد 98 پژوهش با روشی نظام‌مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته‌بندی شدند. پس از آن ترکیبی از یافته‌ها، طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده‌ها ارائه شده است. در پایان هر بخش، تجمیع یافته‌ها و نتیجه‌گیری کلی، در صورت ضرورت ارائه شده‌ است. نتایج نشان داد که آموزش‌وپرورش کودکان با نظارت مستقیم والدین و برنامه‌­های درسی منعطف از مفاهیم مهم مدرسه‌درخانه است. رشد و پیشرفت این رویکرد در خارج از کشور، به دلایل آموزشی و ارزشی قابل توجه است، اما جایگاه آن در ایران، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالی­که به‌­کارگیری و توجه به آن، به سبب نارسایی های بسیاری که در نظام آموزشی ایران وجود دارد، ضروری است. این نارسایی ها عبارت اند از: 1) ناکارآمدی نظام آموزش‌و‌پرورش؛ 2) نابرابری آموزشی؛ 3) نظام آموزشی متمرکز و دیوان سالار؛ 4) روش های تدریس سنتی؛ 5) کتاب‌- محوری در برنامه درسی و 6) دوگانگی ارزشی خانه و مدرسه.

کد مقاله 41779
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397