• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روابط ساختاری تحصیلات و جهت‌گیری هدف والدین با انگیزش، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دختران نوجوان
تعداد صفحات 20
نویسنده سهیلا فرتاش
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 18 شماره 1 پیاپی 50
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 26-7
زبان فارسی
کلید واژه تحصیلات  دختران نوجوان  انگیزش  دانش‌آموزان دختر  فرزند دختر  تحصیلات والدین  خودپنداره دانش‌آموزان  جهت‌گیری هدف  خودپنداره  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  انگیزش بیرونی  انگیزش درونی  خودپنداره تحصیلی  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودکارآمدی تحصیلی  خودپنداره نوجوانان دختر  روابط ساختاری  خودپنداره فرزند  ادراک از جهت‌گیری هدف والدین  فرزندان نوجوان  خودپنداره دختران  انگیزش فرزندان  جهت‌گیری هدف عملکردی  جهت‌گیری هدف تبحری  خودپنداره تحصیلی کلی  خودپنداره تحصیلی کلامی  انتظارات کنترل  خودپنداره کلامی  جهت‌گیری عملکردی  جهت‌گیری تبحری  
چکیده این پژوهش، روابط ساختاری میان تحصیلات و جهت‌گیری هدف والدین را با انگیزش، خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی فرزندان دختر نوجوان مورد آزمون قرار داده است. 601 دانش آموز دختر سال دوم دبیرستان به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک فرزندان از جهت‌گیری هدف والدین (هرودا و میگلی، 1997)، راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و گارسیا، 1991) و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (آرتلت و همکاران، 2003) پاسخ دادند. همچنین دانش آموزان، سطح تحصیلات والدین خود را گزارش کردند. آزمون روابط ساختاری متغیرهای پژوهش نشان داد که تحصیلات والدین بر انگیزش درونی فرزندان اثر منفی می‌گذارد، ولی نقشی معنادار در شکل‌گیری انگیزش بیرونی دانش‌آموزان ندارد. تحصیلات والدین اثر مستقیم و مثبت در خودکارآمدی تحصیلی، انتظارات کنترل و خودپنداره کلامی فرزندان دارد. جهت‌گیری عملکردی والدین، اثر مثبت و مستقیم در انگیزش بیرونی دانش‌آموزان دارد، اما نقشی معنادار در انگیزش درونی آنان ندارد. جهت‌گیری عملکردی والدین با میانجیگری انگیزش بیرونی اثر مثبت بر خودکارآمدی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی فرزندان می‌گذارد. جهت‌گیری تبحری والدین، اثر مثبت و مستقیم بر شکل‌گیری انگیزش درونی فرزندان دارد، ولی با انگیزش بیرونی آنان رابطه منفی نشان می‌دهد. همچنین جهت‌گیری تبحری والدین، بر خودکارآمدی تحصیلی و انتظارات کنترل دانش‌آموزان اثر منفی می‌گذارد. جهت‌گیری تبحری والدین با میانجی گری انگیزش درونی، نقش مثبتی را بر همۀ متغیرهای وابسته نشان می‌دهد و در نتیجه، برآیندی سازگارانه­‌تر در محیط تحصیلی به همراه خواهد داشت.

کد مقاله 41778
تعداد بازدید 126

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397