عنوان | سوپرمامها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 163-139 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مادری مادرانگی مفهوم مادری اینستاگرام هویت مادری سوپرمامها نتنوگرافی مادرانگی سنتی |
چکیده |
هدف از انجام این پژوهش دستیابی به چهرهی ترسیم شده از مادری، بواسطه نقشی است که توسط سوپرمامها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردمنگاری شبکهایی (نتنوگرافی) استفاده کردهایم. نتایج بدست آمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش مادرانگی کامل»، «زیباییشناختی کردن مادری»، «بازتولید الگوهای سنتی مادرانگی»، «نمایش من ایدهآل»، «سبکمند کردن زندگی روزمره»، «نمایش خانواده خوشبخت و برخورداری از روابط مطلوب» است. سوپرمامها از طریق زیباییشناختی کردن مادری سعی در بازشکل دادن به مادری به عنوان الگویی مطلوب را دارند. تصویر ایدهآل و دلفریب مادرانگی که با ظرافت تمام توسط سوپرمامها در اینستاگرام به نمایش گذاشته میشود اگرچه ممکن است برای دیگر مادران دستنیافتنی باشد، با این حال چهره تازهای از مادرانگی را ایجاد کرده است. درصورتیکه ضرورتا مادرانگی سنتی را به چالش نمیکشند بلکه این تصویر تداوم الگوی مادرانگی سنتی اما در لباس جدید است. اگرچه مادرانگی همچنان با فداکاری و مهر منسوب به آن معنا می شود و به لحاظ معنایی تفاوت چندانی با دهههای پیش از خود نمیکند، با این حال مادران اینستاگرامی در تعریف هویت مادری و فردی خود و همچنین راه و روش والدگری و فرزندپروری به شیوهی متفاوت ایفای نقش کردهاند. |
کد مقاله | 41776 |
تعداد بازدید | 129 |
|