• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازشرقی گرایی و نوشرقی گرایی در هنر معاصر زنان خاورمیانه مطالعه نمایشگاه شکستن حجاب (2002) و نمایشگاه زنان روایت‌گر (2013)
تعداد صفحات 23
نویسنده محمدرضا مریدی - سهیلا عبادی فر
مشخصات نشریه  زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) - مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 113-91
زبان فارسی
کلید واژه زن مسلمان  آثار زنان  کشورهای خاورمیانه  هنر زنان  هنرمندان زن   آثار هنری  هنر معاصر  آثار هنری زنان  زنان خاورمیانه  مطالعات رویداد  نمایشگاه‌های هنری  هنرمندان عرب  نمایشگاه شکستن حجاب (2002)  نمایشگاه زنان روایت‌گر (2013)  رویدادهای هنری  
چکیده هنرمندان زنِ برخاسته از جوامع مسلمان و جغرافیای خاورمیانه با کلیشه‏ های بصری از «زن‏ بودن»، «مسلمان‏ بودن» و «خاورمیانه‏ ای‏ بودن» مواجه‌اند. نمایشگاه‏ ها و رویدادهای هنری از آثاری استقبال می‏ کنند که به بازتولید کلیشه‏ های بازشرقی‏ سازی و نوشرقی‏ گرایی تصویری می‏ پردازند. پس از حادثة یازده سپتامبر 2001، تعداد نمایشگاه‏ های هنری با محوریت زنان خاورمیانه افزایش یافت. این فرصتی برای زنان هنرمند بود تا مسائل­ شان را در کانون توجه رسانه‏ های جهان قرار دهند؛ اما از سوی دیگر آن‏ ها با انتظارات و کلیشه‏ های پنهانی مواجه شدند که رویدادهای هنری غرب تمایل دارند تجربه‏ های هنری آن‏ ها را جهت ‏دهند و با کلیشه‏ های غرب همسو کنند. در مقالة حاضر با در پیش‏ گرفتن رویکرد و روش‏ شناسی «مطالعات رویداد» به‌مرور برخی از رویدادهای مهم هنر خاورمیانه می‏ پردازیم و بر دو نمایشگاه «شکستن حجاب» (2002، یونان) و «زنان روایت‏گر» (2013، امریکا) تمرکز خواهیم کرد که با هدف بازاندیشی در کلیشه‏ های فرهنگی و رد مفهوم ناتوانی زنان خاورمیانه برپا شدند. نتایج پژوهش نشان داد آثار زنان هنرمند خاورمیانه در طیفی دو‌قطبی قرار می‏ گیرند؛ تصویر زنان رنجور از جنگ و زیبایی پس‏ رانده‏ شدة سرزمین‏‏ های شرق و مظلومیتی ترحم‏ برانگیز از زنان تا تصویر زنان مقاوم و قدرتمند. در این دو سر طیف از زنان منفعل و قربانی تا آشوب‌گران و ستیزه‏ جویان در برابر سنت‏ ها، آثار متنوعی قرار دارند که مضامین زیادی را دربرمی‏ گیرند. هنرمندان زن در جست‌وجوی راهی هستند که هم محدودیت‏ های فرهنگ ‏مردسالار را نقد کنند و هم بر انتظارات تقلیل‏ گرایانه و اگزوتیک از هنر زنان غلبه یابند. این راه دشوار باید در برابر انتظارات بازار هنر و انتظارات سیاسی از نمایشگاه‏ های هنری قرار گیرد.

کد مقاله 41774
تعداد بازدید 109

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397