عنوان | زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنمایی شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 90-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی زنانگی ایران بازنمایی شبکههای اجتماعی نشانهشناسی اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی اینستاگرام فعالیت در اینستاگرام اینفلوئنسر زنان اینفلوئنسر |
چکیده |
اینفلوئنسرها از طریق پستهای خود در شبکه های اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هستند که بر رفتار و روند تصمیم گیری توده ها تأثیر می گذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل می دهند. تصویری که آنها از زندگیشان بهعنوان زن ارائه می کنند تصویری تأثیرگذار دربارة زنبودگی و زنانگی است. این تحقیق به دنبال بررسی و تحلیل زنانگی نمایش داده شده در اینستاگرام است. برای این منظور، صفحات چهار نفر از زنان اینفلوئنسر ایرانی بهعنوان نمونه انتخاب شده و پست های این صفحات با استفادة نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرس و ون لیوون تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار نوع بازنمایی زنانگی در این صفحات دیده می شود که «زنانگی بدنمند مدرن»، «زنانگی سنتی با فرمی نو»، «ضد زنانگی مسلط» و «زنانگی در خدمت فضای عمومی» نامگذاری شده است. این انواع در عین تفاوت های روشنی که با یکدیگر دارند دارای اشتراکاتی نیز هستند. آنها به دو مقولة «بدن زنانه» و «نقش های زنانه» توجه دارند. بدن زنانه و نقش های زنانه تحتتأثیر دو فرایند تجاری شدن و اجتماعی شدن قرار می گیرند که یکی تحتتأثیر گفتمان سرمایه داری حاکم بر شبکة اینستاگرام و دیگری متأثر از گفتمان فمنیستی است. همچنین، در همة انواع زنانگی های نمایشدادهشده، گفتمان دینی یا کاملاً طرد می شود یا نادیده گرفته می شود. |
کد مقاله | 41773 |
تعداد بازدید | 117 |
|