عنوان | تحلیل بازنمایی زن شاغل در فیلمهای سینمای ایران پس از انقلاب |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 34-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فیلم سینما زنان شاغل اشتغال زنان زن در سینما کلیشههای جنسیتی ایدئولوژی ایران زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران زن در سینمای ایران تصویر زن در رسانه تصویر زن در سینمای ایران دوران پس از انقلاب بازنمایی فیلمهای ایرانی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فیلم سینمایی شیوه بازنمایی زنان آثار سینمایی شیوه بازنمایی |
چکیده |
نحوة بازنمایی زنان شاغل در رسانه ها از عوامل فرهنگی اجتماعی تأثیرگذار بر رد یا تأیید کلیشه های جنسیتی سنتی مربوط به زنان و اشتغال آن ها به شمار می رود و می تواند در تغییر باورهای فرهنگی مربوط به اشتغال زنان مؤثر واقع شود. هدف این مقاله، مطالعة بازنمایی زنان شاغل در سینمای ایران پس از انقلاب است. در بخش نظری تحقیق، از نظریة بازنمایی هال استفاده شده است. روش تحقیق نیز بر مبنای الگوی نشانه شناسی جان فیسک بوده است. نتایج حاصل از مطالعة بازنمایی زنان شاغل در سینمای ایران نشان میدهد که زنان شاغل مدرن، برخلاف کلیشة زن سنتی، دارای قدرت، توانمندی و استقلال بیشتری در زندگی خود بوده و تابع مردان نیستند. در بیشتر آثار ساخته شده با محوریت زنان شاغل، سعی شده است ضمن نقد ایدئولوژی مردسالاری، از برابریطلبی و شایسته سالاری در اشتغال دفاع شود. بهرغم تلاش برای دوری از نگاه مردسالارانه، شاهد طبیعیسازی نقش خانه داری برای زنان هستیم. |
کد مقاله | 41771 |
تعداد بازدید | 135 |
|