• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سلامت اجتماعی در همسران جانبازان: نقش سرسختی روانشناختی، بهزیستی معنوی و استرس ادراک شده
تعداد صفحات 7
نویسنده حمیدرضا صمدی‌فرد - نیلوفر میکاییلی
مشخصات نشریه  طب نظامی شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1400
محدوده صفحات 200-194
زبان فارسی
کلید واژه سلامت اجتماعی  سرسختی روان‌شناختی  همسران جانبازان  اردبیل  بهزیستی معنوی  استرس ادراک شده   
چکیده زمینه و هدف: همسران در نقش مراقبت‌­کننده از جانبازان، تحت تأثیر استرس­‌ها و مشکلاتی قرار می­‌گیرند که سلامت آنان و خانواده­‌هایشان را تهدید می‌­کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سرسختی روانشناختی، بهزیستی معنوی و استرس ادراک شده در پیش‌­بینی سلامت اجتماعی همسران جانبازان صورت پذیرفت.
روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر اردبیل در سال 1398 بودند ( 3400 N = ) که به روش نمونه‌­گیری در دسترس 108 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌­آوری داده‌­ها، از ابزارهای سرسختی روانشناختی (اهواز)، بهزیستی معنوی (الیسون)، استرس ادراک شده (کوهن) و مقیاس سلامت اجتماعی (کییز و شپیرو) استفاده شد. داده‌­های پژوهش با روش­ ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سرسختی روانشناختی ( ۰۵/۰ P < ، ۵۹/۰ r = )، بهزیستی معنوی (۰۵/۰ P < ، ۵۳/۰ r = ) و استرس ادراک شده ( ۰۵/۰ P < ، ۵۰/۰- r = ) با سلامت اجتماعی همسران رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سرسختی روانشناختی، بهزیستی معنوی و استرس ادراک شده در مجموع ۵۴/۰ می توانند سلامت اجتماعی همسران جانبازان را پیش بینی کنند ( ۰۵/۰ P < ).
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که سرسختی روانشناختی، بهزیستی معنوی و استرس ادراک شده در زمره متغیرهای مرتبط با سلامت اجتماعی همسران جانبازان بوده و توانایی پیش بینی آن را دارند. بنابراین پیشنهاد می شود که روانشناسان و مشاوران جهت بالا بردن میزان سلامت اجتماعی همسران، نقش سرسختی روانشناختی، بهزیستی معنوی و استرس ادراک شده را مورد توجه قرار دهند.

کد مقاله 41769
تعداد بازدید 180

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397