• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آموزه‌های اسلامی در تأثیر حسن ظن بر استحکام زندگی و چگونگی پرورش آن در زوجین
تعداد صفحات 9
نویسنده هدیه مسعودی صدرا
مشخصات نشریه  قرآن و طب شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 9-1
زبان فارسی
کلید واژه قرآن  احادیث  استحکام خانواده  اسلام  آیات قرآن  مثبت اندیشی  ائمه اطهار علیه السلام  آموزه‌های اسلامی  تحکیم خانواده در اسلام  سوء ظن  آموزه‌های قرآنی  روایات اهل بیت (ع)  احادیث اسلامی  مثبت اندیشی زوجین  آموزه‌های حدیثی  عوامل تحکیم خانواده  عوامل استحکام بخش  حسن ظن  استحکام زندگی  
چکیده هدف: هدف از این پژوهش بررسی آموزه‌های اسلامی در تأثیر حسن‌ظن بر استحکام زندگی و چگونگی پرورش آن در زوجین است.
مواد و روش ها: اسلام برای خانواده به عنوان محبوب ترین بناء، حسن‌ظن را از استوانه‌های آن دانسته است. هدف مقاله تبیین آموزه‌های اسلامی در تأثیر حسن‌ظن بر استحکام زندگی و چگونگی پرورش آن در زوجین است که به روش کتابخانه‌ای گردآوری و سپس به توصیف و تحلیل داده‌ها پرداخته شده است.
یافته ها: یافته‌های پژوهش عبارتند از اینکه: در آیات و روایات در راستای اهمیت حسن‌ظن، از یکسو تأثیرات تربیتی و روانی حسن‌ظن بر خانواده تبیین شده است و از سوی دیگر پیامدهای نامطلوب سوءظن مورد توجه بوده است.
نتیجه گیری: برای پرورش حسن‌ظن در زوجین بر راهکارهایی مانند حسن ایمان به خدا، اعتماد به گفتار و عملکرد همسر داشتن، توجه به نتایج حسن‌ظن و عوارض سوءظن، زدودن عوامل منفی‌نگری، بسترسازی‌های مثبت نگر، کنترل تفکر منفی، جایگزین کردن افکار مثبت، افزایش توانمندی مدیریت بحران و حل مسأله و ... تأکید شده است.

کد مقاله 41752
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397