عنوان | کاربست بازاریابی خیرخواهانه برای جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات ناتواني پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | 1399 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان خشونت علیه زنان آسیبهای اجتماعی بازاریابی مدلسازی ساختاری تفسیری پیشگیری از خشونت خانگی رفتارهای خشونتآمیز فراترکیب پیشگیری از خشونت پیشگیری از آسیب بازاریابی خیرخواهانه |
چکیده |
زمینه و هدف: پیشگیری از خشونت خانگی علیه زنان، مستلزم بهکارگیری تکنیکهای کارا و مؤثر از جمله کمپینهای تبلیغاتی اثربخش است. بازاریابی خیرخواهانه که تخصیص بخشی از منابع مالی کسبوکارها به امور خیر را مبنا قرار میدهد، در سال ۱۹۸۳ در آمریکا ابداع شد؛ همچنین این نوع بازاریابی از سال ۱۳۸۴ در ایران مدنظر قرار گرفته است و در برنامهٔ دولتها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی جای خود را باز کرده است. هدف از این تحقیق کاربست بازاریابی خیرخواهانه در مبارزه با خشونت خانگی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر، تحقیقی آمیخته مبتنیبر پارادایم تفسیری و از منظر جهتگیری، پژوهشی توسعهای بود. با مرور سیستماتیک مقالات موجود در پایگاههای علمی معتبر داخلی و انتخاب ۳۲ مقالۀ حائز شرایط لازم برای تحقق اهداف تحقیق از بین ۱۸۲ مقالۀ چاپشده و با استفاده از فراترکیب و کدگذاری با نرمافزار مکسکیودا، برانگیزانندههای اصلی بازاریابی خیرخواهانه شناسایی شدند. سپس با تکنیک دلفی فازی با برنامههای مبارزه با خشونت خانگی علیه زنان متناسبسازی شدند. تأثیر برانگیزانندهها در قالب مدلی کاربردی با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و میکمک بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان داد که موفقیت کمپینهای جلوگیری از رفتارهای خشونتآمیز خانگی مستلزم تقویت پاسخ شناختی و رفتاری فردی است که در معرض کمپین قرار میگیرد. پاسخ فرد تحتتأثیر متغیرهایی همچون خصوصیات کمپین تبلیغاتی، ادراک فرد از مسئولیتپذیری مجری کمپین، اعتماد و نگرش به تبلیغ، ویژگیهای روانشناختی و دموگرافیک فرد و نیز تناسب کمپین تبلیغاتی با فرهنگ و هنجارهای جامعه است. حس خیرخواهی و قضاوت اخلاقی فرد نیز نقش میانجی ایفا میکند. نتیجهگیری: برای جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان میتوان از همکاری کسبوکارها در قالب برنامههای بازاریابی خیرخواهانه استفاده کرد. تدوین و اجرای کمپینهای تبلیغاتی بهمنظور جلوگیری از خشونت خانگی میتواند علاوه بر اصلاح رفتار فرد منجر به ارتقای شهرت کسبوکارها و افزایش ارزش برند آنها در اذهان مردم شود. دولتها نیز با بهرهمندی از پتانسیل درخورتوجه این رویکرد نوین میتوانند بهشیوهای اثربخشتر به تدوین برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بپردازند. |
کد مقاله | 41742 |
تعداد بازدید | 130 |
|