• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله شناختی اجتماعی بر کاهش آشفتگی روان‌شناختی و افزایش بهزیستی ذهنی نوجوانان دارای روابط خانوادگی نامطلوب
تعداد صفحات 7
نویسنده آرزو اصغری
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 18
تاریخ انتشار 1399
زبان فارسی
کلید واژه روابط خانوادگی  آشفتگی روانی  بهزیستی ذهنی  مهارت‌های حل مسئله  مشکلات روان‌شناختی  دانش‌آموزان دبیرستانی  مسئله اجتماعی  آموزش مهارت حل مسئله  مهارت حل مسئله اجتماعی  حل مسئله اجتماعی  نوجوانان دبیرستانی  بجنورد (شهرستان)  دانش‌آموزان نوجوان  مهارت‌های حل مسئله شناختی اجتماعی  روابط خانوادگی نامطلوب  
چکیده زمینه و هدف: خانواده به‌عنوان بستر اول و مهم‌تر رشد و تربیت فرزند حائز اهمیت است. خانواده‌هایی که والدین آن‌ها دائماً درگیر مشکلات هستند و برای یکدیگر احترام قائل نمی‌شوند، محیط بدتر روحی و روانی را برای تربیت فرزندان خویش فراهم می‌آورند که نتیجهٔ آن می‌تواند گرفتارشدن فرزندان در دام اعتیاد و بزهکاری و ... ‌باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئلۀ شناختی-اجتماعی بر کاهش آشفتگی روان‌شناختی و افزایش بهزیستی ذهنی نوجوانان دارای روابط خانوادگی نامطلوب بود.
روش‌ بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری، تمامی نوجوانان مدارس متوسطهٔ دوم شهرستان بجنورد در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵بودند. نمونهٔ پژوهش شامل سی نوجوان دارای روابط خانوادگی نامطلوب بود که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامهٔ عملکرد خانواده (اپشتاین و همکاران، ۱۹۸۳) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (لویبوند و لویبوند، ۱۹۹۵) و پرسشنامهٔ بهزیستی ذهنی (کی‌یز و ماگیار-مو، ۲۰۰۳) استفاده شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، واریانس چندمتغیری (MANCOVA) و نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۳ به‌کار رفت. سطح معناداری ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، آموزش مهارت‌های حل مسئلۀ شناختی-اجتماعی با کاهش آشفتگی روان‌شناختی (۰٫۰۰۱ > p) و افزایش بهزیستی ذهنی (۰٫۰۰۱ > p) نوجوانان دارای روابط خانوادگی نامطلوب همراه است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های حل مسئلۀ شناختی-اجتماعی سبب کاهش مشکلات روان‌شناختی و بهبود بهزیستی ذهنی افراد می‌شود؛ در نتیجه در مقابل چالش‌های زندگی به‌لحاظ ذهنی از سازگاری بهتری برخوردار هستند و راحت‌تر می‌توانند با ناملایمات مواجه شوند.

کد مقاله 41734
تعداد بازدید 141

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397