عنوان | اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر روابط والد فرزندی و سرسختی روانشناختی نوجوانان پسر |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) سال 16 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 188-169 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سرسختی روانشناختی قم (شهرستان) رابطه والد فرزند رابطه پدر فرزندی رابطه مادر کودک دانشآموزان دبیرستانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی پسران نوجوان جعفریه (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سرسختی روانشناختی و روابط والد _ فرزندی نوجوانان پسر مقطع دوم متوسطه سالِ 1397 بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، نوجوانان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان جعفریه قم بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 دانش آموز داوطلب که نمرات پایینی در پرسشنامه ها کسب کرده بودند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی در هشت جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجراشد و گروه گواه، در این مدت، آموزشی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز (AHI) و ارزیابی رابطه والد _ فرزند (PCRS) بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، نقش معناداری در افزایش سرسختی روانشناختی نوجوانان دارد. همچنین این برنامه، بر بهبود روابط والد _ فرزندی (پدر) بجز خردهمقیاس خشم و بهبود روابط والد فرزندی (مادر)، بجزخردهمقیاس تعیین هویت، موٌثر بوده است (p < 0/05). |
کد مقاله | 41726 |
تعداد بازدید | 132 |
|