عنوان | بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام |
تعداد صفحات | 52 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات رسانههای نوین - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 6 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1399 |
محدوده صفحات | 52-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان خانهدار زن ایرانی هویت اجتماعی زنان هویت زنانه هویت اجتماعی زندگی خانوادگی بازنمایی زندگی روزمره فضای مجازی بازنمایی هویت زنانه سایبر فمینیسم عاملیت زنانه اینستاگرام فعالیت در اینستاگرام انقیاد زنانه اینستاگرامر |
چکیده |
فضای مجازی عرصهای برای بازنمایی هویتهای اجتماعی است و در این میان هویتهای زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافتهاند. فضای مجازی همزمان انعکاس دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تاکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تاثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پستهای اینستاگرامرهای زن خانه دار می باشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پستها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توام با قدرتمندی/ بازنمایی هویت های زنانه-مردانه و پارادوکس های هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویتبخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقشهای جنسیتی در قالب کلیشههای سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنش های آگاهانهای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام میدهند و در این مسیر، همزمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی میشود. |
کد مقاله | 41720 |
تعداد بازدید | 135 |
|