عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر اساس مدل Enrich و آموزش سبکهای حل تعارض بر خوش بینی و نگرش به خیانت در زوجین خیانت دیده |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 319-305 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زوجین سبزوار (شهرستان) حل تعارض زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شیوههای حل تعارض خیانت زناشویی همسران خیانتدیده غنیسازی ارتباط خیانت خوش بینی خیانت خانوادگی نگرش به خیانت خوش بینی زوجها زوجین خیانتکار نگرش سهل گیرانه آموزش غنیسازی غنیسازی روابط زوجین زوجین آسیبدیده از خیانت |
چکیده |
زمینه و هدف: خیانت پیامدهای بسیار مخربی برای فرد درگیر در خیانت و همسر خیانت دیده به دنبال دارد و هنوز هم بیشترین چالش را برای همسران ایجاد میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش غنیسازی روابط زوجین بر اساس مدل Enrich و آموزش سبکهای حل تعارض بر خوشبینی و نگرش به خیانت در زوجین خیانت دیده بود. روش و مواد: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش مراجعین از سوی دادگستری جهت ارائه مشاوره پیش از طلاق به مراکز مشاوره و روانشناسی شهر سبزوار در طول سال 98-1397 بودند. با روش نمونه گیری هدفمند، 30 زوج (60 نفر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نگرش به خیانت Whitty و پرسشنامه خوشبینی Scheier & Carver بود. گروه آزمایش، غنیسازی روابط زوجین بر اساس مدل Enrich را طی 6 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی دریافت نمود و گروه دوم آزمایش، سبک های حل تعارض طی هفت جلسه، هفتهای یکبار و به مدت هر جلسه 90 دقیقه را دریافت نمود. گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه نگرش به خیانت زناشویی و پرسشنامه خوشبینی در هر سه گروه اجرا شد. دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) نگرش به خیانت زناشویی گروه غنی سازی روابط زوجین از (3/4) 7/22 در پیش آزمون به (8/2)2/14 در پس آزمون کاهش یافت (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) نگرش به خیانت زناشویی در گروه سبک های حل تعارض از (3/6)2/22 در پیش آزمون به (2/4)1/17 در پس آزمون کاهش یافت (001/0 > P). در گروه شاهد نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت. همچنین میانگین (انحراف معیار) خوش بینی در گروه غنی سازی روابط زوجین از (2/2)3/7 در پیش آزمون به (8/3) 4/15 در پس آزمون افزایش یافت (001/0 > P). میانگین (انحراف معیار) خوش بینی در گروه سبک های حل تعارض از (6/1)9/7 در پیش آزمون به (9/1) 8/12 در پس آزمون افزایش یافت (001/0 > P). در گروه شاهد نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت. نتیجهگیری: مطالعه نشان داد که آموزش غنیسازی روابط زوجین بر اساس مدل Enrich و آموزش سبکهای حل تعارض هر دو موجب افزایش خوشبینی و کاهش نگرش سهل گیرانه به خیانت در زوجین خیانت دیده شدند. آموزش غنیسازی روابط زوجین بر اساس مدل Enrich زوجین نسبت به آموزش سبک حل تعارض تأثیر بیشتری بر کاهش نگرش سهل گیرانه به خیانت زناشویی و افزایش خوش بینی داشت. |
کد مقاله | 41719 |
تعداد بازدید | 199 |
|