• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت جنسی زنان نابارور
تعداد صفحات 12
نویسنده شیوا کوهی کمالی - شیدا سوداگر - حمید پورشریفی - حسن عشایری
مشخصات نشریه  طب پیشگیری شماره 4 پیاپی 20
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 67-56
زبان فارسی
کلید واژه زندگی زناشویی  زنان اصفهان  رضایت جنسی  زنان نابارور  ناباروری زنان  اصفهان  ناباروری  روابط جنسی زوجین  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  
چکیده هدف: سازگاری در روابط جنسی زوجین یکی از مهم­ترین علل خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت جنسی زنان­ نابارور انجام شد.
روش‌ها: پژوهش کاربردی حاضر به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه زنان نابارور مراجعه‌کننده به 6 مرکز ناباروری شهر اصفهان در سال 1399-1398 بودند که تعداد 40 نفر از آنان به‌عنوان گروه نمونه به روش در دسترس انتخاب و سپس به روش کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. با توجه به کاربست مداخله آموزشی، گروه آزمایش در معرض 9 جلسه آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد قرار گرفت و در سه مرحله پیش ­آزمون- پس ­آزمون و پیگیری از طریق پرسشنامه رضایت زناشویی هادسون-هریسون مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده ­ها با نرم ­افزار SPSS و آزمون تحلیل آمیخته با اندازه­ گیری مکرر انجام شد.
نتایج: میانگین رضایت جنسی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری افزایش‌ یافته و این در حالی است که نوسان محسوسی در گروه کنترل در مراحل سه‌گانه مشاهده نمی­ شود. نتایج تحلیل آمیخته نیز نشان داد که اثر تعاملی گروه× زمان ‌بر رضایت جنسی معنادار است (0/001 = P- Value، 10/71 = F) و اجرای متغیر مستقل منجر به افزایش رضایت جنسی در گروه آزمایش ‌شده است.
نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش و بهبود رضایت جنسی و زناشویی در زنان نابارور می­ شود.

کد مقاله 41711
تعداد بازدید 178

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397