• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان همبستگی حمایت اجتماعی همسر و تبعیت از رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا در شهر قم
تعداد صفحات 12
نویسنده امین عربشاهی - ذبیح اله قارلی پور قرقانی - ابوالفضل محمدبیگی - فاطمه ایزدخواه - سیامک  محبی
مشخصات نشریه  طب پیشگیری شماره 1 پیاپی 17
تاریخ انتشار بهار - 1399
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  قم (شهرستان)  فشار خون  بیماری‌های مزمن  خودمراقبتی  رفتارهای خودمراقبتی  حمایت اجتماعی همسر  فشار خون بالا  
چکیده هدف: از آنجایی که حمایت اجتماعی دریافت شده از سوی همسر و خودمراقبتی از عوامل تأثیرگذار در کنترل و پیشگیری از عوارض بیماری‌های مزمن از جمله فشارخون بالا می­ باشد، مطالعه‌ای با هدف تعیین همبستگی حمایت اجتماعی همسر و تبعیت از رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا در شهر قم انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود که بر روی 211 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه مراجعه‌کننده به مراکز سلامت جامعه شهری، به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و در دسترس در سال 1398 در شهر قم انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه تبعیت از رفتارهای خودمراقبتی، پرسشنامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت و چک‌لیست جهت بررسی و ثبت فشارخون سیستول و دیاستول و فشارسنج عقربه‌ای استاندارد بود. داده‌ها با استفاده از نسحه 20 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که ارتباط مستقیم و معنا‌داری بین حمایت اجتماعی دریافت شده از سوی همسر (نمره کل) و مؤلفه‌های رفتارهای خودمراقبتی رژیم کم‌نمک (001/0 > P-Value)، رژیم دارویی (008/0 P -Value = )، مدیریت وزن (001/0 > P-Value)، فعالیت بدنی (009/0 = P-Value) و عدم کشیدن سیگار (001/0 = P -Value) و نیز ارتباط معکوس و معنا‌داری بین حمایت اجتماعی دریافت شده (نمره کل) با میزان فشارخون سیستول ( 02/0 = P-Value) و دیاستول (017/0 = P-Value) وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی همسر باید به‌ عنوان یک مؤلفه اثرگذار بر میزان رفتارهای خودمراقبتی و فشارخون سیستول و دیاستول در بیماران با فشارخون بالا در نظر گرفته شود.

کد مقاله 41710
تعداد بازدید 186

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397