• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر درمان مراجع محور بر اختلال فشار روانی و افسرگی در زنان قربانی تجاوز شهر بندرعباس
تعداد صفحات 9
نویسنده سریرا هاشمی پور - عبدالمجید بحرینیان
مشخصات نشریه  طب پیشگیری شماره 1 پیاپی 15
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
محدوده صفحات 61-53
زبان فارسی
کلید واژه فشار روانی  افسردگی  تجاوز  بندرعباس (شهرستان)  تجاوز جنسی  افسردگی زنان  فشارهای روانی زنان  اختلالات روانی  تجاوز به عنف  قربانی جنسی  تجاوز علیه زنان  استرس پس از سانحه  قربانیان زن  اختلال پس از سانحه  تجاوز جنسی به زنان  درمان مراجع محور  
چکیده هدف: فشار روانی و افسرگی می­­ توانند متعاقب تجاوز جنسی بروز کنند و تهدید بزرگی برای قربانیان تجاوز جنسی باشند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان مراجع محور بر اختلال فشار روانی پس از حادثه و افسرگی در زنان قربانی تجاوز شهر بندرعباس بود.
روش‌ها: جامعه آماری پژوهش 40 زن قربانی تجاوز در گروه سنی 30-13 سال در شهر بندرعباس بود که 30 نفر در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون و ابزار گردآوری داده‌ها فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس فشار روانی پس از حادثه می‌سی‌سی‌پی بود. پس از اجرای پیش­آزمون برای، مداخله آزمایشی (درمان مراجع- محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس ­آزمون اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد تحلیل کوواریانس چند متغیری در درمان مراجع محور باعث بهبود فشار روانی شرکت‌کنندگان در کلیه خرده مقیاس ­های اختلال استرس پس از سانحه و افسردگی شده است (05/0 > P-Value).
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد اثربخشی درمان مراجع محور بر اختلال فشار روانی پس از حادثه و افسردگی تأیید می­ گردد. همچنین پیشنهاد می‌شود در برنامه‌ریزی‌های بهداشتی کشور برنامه ­های لازم در جهت حمایت این افراد و آگاه نمودن مردم به عمل آید.

کد مقاله 41709
تعداد بازدید 183

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397