• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نگرش والدین نسبت به فرزند معلول بر اساس باور مذهبی و حمایت اجتماعی: میانجی گری رضایت زناشویی
تعداد صفحات 20
نویسنده شیوا فلاحی سرشت - کامران یزدانبخش - پرویز فداکار گبلو
مشخصات نشریه  مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 6 شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 72-53
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  کودکان معلول  رضایت زناشویی زوجین  حمایت اجتماعی  باورهای مذهبی  معلول  معلولیت  رضایت زناشویی والدین  نگرش والدین  تبریز  فرزند معلول  معلولیت طفل  معلولیت در خانواده  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین نگرش والدین نسبت به فرزند معلول بر اساس باور مذهبی و حمایت اجتماعی با نقش واسطه ­ای رضایت زناشویی بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی از نوع همبستگی است. برای انجام پژوهش ۲۰۰ نفر از والدین دانش­ آموزان افراد معلول در سطح شهرستان تبریز که در مدارس و مراکز نگهداری معلولین بودند به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه­ های نگرش والدین، رضایت زناشویی، حمایت ­اجتماعی و باور مذهبی را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ­ها از نرم افزار SPSS-25 و نرم افزار AMOS-18 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد از بین عوامل ذکر شده بین نگرش مثبت والدین نسبت به فرزند معلول و باور مذهبی بالاترین میزان همبستگی (۵۹/۰) وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد بزرگ­ترین ضریب مسیر مربوط به تاتیر نگرش والدین از طریق باور مذهبی (۳۸/۰) بود و بعد از آن به ترتیب رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی (۲۰/۰) تاثیرگذار بودند.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش می ­توان گفت که باور مذهبی قوی افراد جامعه و رضایت زناشویی در بین زوجین و حمایت اجتماعی توسط اطرافیان باعث نگرش مثبت والدین نسبت به فرزند معلول و پذیرش بهتر آن­ها خواهد گردید.

کد مقاله 41706
تعداد بازدید 138

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397