عنوان
|
رابطه روابط والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان: نقش تعدیل کننده جنسیت |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
نسرین پاکوفته - صادق نصری - بیتا نصرالهی - نورعلی فرخی |
مشخصات نشریه
|
مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 6 شماره 1 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
52-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت دانشجویان دختر دانشجو هویت دینی رابطه والد فرزند دانشجویان پسر دانشگاههای تهران
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان با نقش تعدیل کننده جنسیت انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه های تهران (68800 دانشجو) در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هویت دینی سلگی، دلاور و برجعلی (1394)، پرسشنامه روابط والد فرزندی Fine, Moreland & Schwebel (1983) بود. جهت تحلیل داده ها از روش رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون Z استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات زنان در روابط با پدر و روابط با مادر بالاتر از مردان بوده و بین هویت دینی با روابط با پدر و روابط با مادر همبستگی معناداری وجود دارد. متغیرهای پیش بین همراه با اثر تعاملی جنسیت با روابط والد فرزندی 12 درصد واریانس هویت دینی را تبیین می کنند. در روابط والد فرزندی با هویت دینی، جنسیت مرد نقش تعدیل کننده بیشتری داشته است. نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد جنسیت می تواند رابطه روابط والدفرزندی با هویت دینی را تحت تاثیر قرار دهد.
|