عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش رضایتمندی جنسی و رویکرد مسترز و جانسون بر سازگاری و تعارض زناشویی زوجهای دارای نارضایتی جنسی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 123-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نارضایتی جنسی رضایت جنسی سازگاری زناشویی تعارض زناشویی بسته آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی بسته آموزش روی آورد مسترز و جانسون |
چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی و رویکرد مسترز و جانسون بر سازگاری و تعارض زناشویی اجرا شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی سهگروهی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان 60 زوج مراجعهکننده به دو مرکز روانشناسی و مشاوره شهر تهران در زمستان 1397، 45 زوج به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه تعارض زناشویی (ثنایی و همکاران، 1386) و مقیاس سازگاری زوجی (اسپانیر، 1976) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دو گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی و آموزش رویکرد مسترز و جانسون طی 6 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس مختلط با اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در سازگاری زناشویی، فقط گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی با گروه گواه (01/0 > p) و در تعارض زناشویی، گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی با گروه مسترز و جانسون و با گروه گواه دارای تفاوت معنادار هستند (05/0 > p). همچنین فقط در تعارض زناشویی گروه آموزش مسترز و جانسون با گروه گواه دارای تفاوت معنادار بود (05/0 > p). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی برای کاهش تعارض و افزایش سازگاری و آموزش رویکرد مسترز و جانسون در کاهش تعارض زناشویی، آموزش های موثری هستند. |
کد مقاله | 41701 |
تعداد بازدید | 282 |
|