عنوان | تدوین الگوی تعهد زناشویی و اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر الگو بر رضایت زناشویی زوجین |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 85-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی رضایت زناشویی زوجین تعهد زناشویی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی موثر تعهد زناشویی و تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر الگو بر رضایت زناشویی زوجین بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود و جامعه آماری جامعه آماری 746 فرد متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1397 بود که بر اساس نرمافزار سمپل پاور 350 نفر (196 زن و 154 مرد متأهل) بهصورت در دسترس انتخاب شدند؛ همچنین به منظور بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر الگو 10زوج از زوجهایی که نمره پایینی در رضایت زناشویی انریچ (1989) کسب کرده بودند انتخاب و به دو گروه آزمایش (5 زوج) و کنترل (5 زوج) به صورت تصادفی کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای تعهد زناشویی آدام و جونز (1997)، باورهای ارتباطی زناشویی ایدلسون (1982)، درگیری عاطفی و انتقاد در خانواده شیلدس (1994) و صمیمیت باگاروزی (2001) بود. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 120 دقیقه ای در جلسات برنامه آموزشی تعهدزناشویی شرکت کردند. هر دو گروه در سه مرحله به پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و تحلیل واریانس اندازههای مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه در رضایت زناشویی (48/35=F، 001/0=P) در مرحله پس آزمون و پس از سه ماه پیگیری نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به تاثیری که الگوی تعهد بر رضایت زناشویی دارد؛ توصیه میشود روانشناسان و مشاوران از این روش آموزشی برای اصلاح تعامل و آموزش نحوه ارتباط زوجها استفده کنند و انسجام زوجها را افزایش دهند. |
کد مقاله | 41700 |
تعداد بازدید | 182 |
|