عنوان
|
بررسی تأثیر داستانهای فکری برگرفته از سیره حضرت فاطمه (س) بر رشد اخلاقی دانشآموزان دختر پایه ششم دبستان در شهرستان شهربابک |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
علی ستاری - هدی محسنی سهی - فریبا حسین محمدی |
مشخصات نشریه
|
تربیت اسلامی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سال 16 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
162-137 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر سیره معصومین(ع) دانشآموزان دبستانی رشد اخلاقی تربیت اخلاقی سیره فرهنگ اسلامی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) سیره حضرت زهرا (س) تربیت دینی دانشآموزان پایه ششم دختران مقطع ابتدایی شهربابک (شهرستان) داستانهای فکری فلسفه برای کودکان اجتماع پژوهشی
|
چکیده
|
هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تأثیر داستانهای فکری برگرفته از سیرۀ حضرت فاطمه (س) بر رشد اخلاقی دانشآموزان بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی بوده و در انجام آن از طرح پیشآزمون−پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم دبستان شهرستان شهربابک بوده که با استفاده از نمونهگیری در دسترس در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش دلفی به دست آمد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد که بیانگر پایایی قابل قبول (بیش از ۸/۰) بود. مؤلفههای رشد اخلاقی عبارت بودند از: حقمداری، پذیرش مسئولیت، کمک به دیگران، راستگویی، وفای به عهد و بخشش اشتباهات دیگران. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار spss تحلیل شدند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات، در سطح آمار توصیفی از فراوانی درصدی تراکمی، شاخص مرکزی و پراکندگی و در سطح آمار استنباطی از آزمون t مستقل و آزمون مقایسۀ میانگین t مستقل و t تک متغیره استفاده شد. با استفاده از این آزمونها رتبهبندی میانگینها به تفکیک گویههای هر یک از مؤلفههای اخلاقی صورت گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از داستانهای برگرفته از سیره حضرت فاطمه (س) در برنامه فلسفه برای کودکان و با بهرهگیری از حلقه موسوم به اجتماع پژوهشی بر رشد اخلاقی دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است. پیشنهاد پژوهشگر استفاده از داستانهای بومی و برگرفته از فرهنگ اسلامی همراه با شخصیتهای الگو برای تربیت اخلاقی کودکان است.
|